Torsdag morgen ble det klart at Anton Dibowitz, toppsjef i det John Fredriksen-dominerte riggselskapet Seadrill, er ferdig i sin stilling.

I en børsmelding skriver selskapet at styret har utnevnt Stuart Jackson som ny konsernsjef med umiddelbar effekt. Dibowitz har hatt stillingen siden juli 2017, og kommer til å fungere som rådgiver frem til utgangen av første kvartal neste år, opplyses det. Han har vært i selskapet siden 2007.

Jackson kommer fra stillingen som finansdirektør i selskapet, en jobb han har hatt siden juli 2019.

– På vegne av styret vil vi anerkjenne det betydelige bidraget som Anton har gitt til Seadrill gjennom sine 12 år i selskapet. Han har vært en god leder gjennom utfordrende markeder; vi takker ham og ønsker han alt vel i fremtiden, sier styreleder Glen Ole Rødland i en kommentar.

Restrukturering

For to uker siden ble det klart at Seadrill hadde sikret rentefritaksplan fra enkelte kreditorer.

Det betyr i praksis at både Fredriksen selv, selskapet og kreditorer mener det er grunnlag for videre drift, men at selskapet nå må gjennom en omfattende restrukturering som både vil ta tid og koste mye penger.

– Markedet har gått fra dårlig i 2017 til enda dårligere i 2020. Ratene er betydelig svekket og antall rigger som arbeider er videre ned. Resultatet er at balansen som ble etablert i 2017 ikke var godt nok restrukturert, skrev Seadrill-styreleder Rødland til DN den gangen.

Selskapet har totalt 63 milliarder kroner i gjeld (syv milliarder dollar). Det har 51 milliarder kroner i bankgjeld (5,7 milliarder dollar), 4,5 milliarder kroner i obligasjonslån (500 millioner dollar) og 7,2 milliarder kroner (800 millioner dollar) i leasingforpliktelser til Fredriksen-kontrollerte Ship Finance. Det er hele 42 banker som har gitt lån til riggselskapet. I første omgang mener Rødland Seadrill må lykkes med å bli enige med alle kreditorer.

Brasil-trøbbel

Sjefsbyttet kommer samtidig som et Seadrill-datterselskap i Brasil har havnet i trøbbel hos statsadvokaten. Forrige uke skrev DN at selskaper tilknyttet Seadrill og malaysiske Sapura undersøkes for mulig korrupsjon og hvitvasking i forbindelse med kontrakter de to selskapene har inngått med det statseide Petrobras.

Seadrill skrev i en melding samme dag at deres datterselskap Seadrill Serviços de Petroleo har fått en ransakelsesordre fra det føderale politiet i Rio de Janeiro som en del av den seneste fasen av Operasjon bilvask, en gigantisk antikorrupsjonsaksjon i Brasil.

«Seadrill samarbeider helt og fullt med den pågående etterforskningen», het det i meldingen.

Ifølge statsadvokaten er målet med ransakelsen å undersøke mulig korrupsjon knyttet til kontrakter Seadrill Group og Sapura har inngått med oljeselskapet Petrobras i 2011 for levering av tre rørleggingsskip.

Kontraktene for disse skipene, som innebar bygging og arbeid i åtte år, utgjorde 2,7 milliarder dollar. Statsadvokaten mener det er funnet bevis for at selskapet Sapura og Seadrill samarbeidet om har betalt mellommenn og finansielle aktører en sum tilsvarende 1,5 prosent av verdien av kontraktene i bestikkelser for å hente hemmelig informasjon fra Petrobras og øke sjansen for at Sapura fikk kontrakter.

1,5 prosent av 2,7 milliarder dollar tilsvarer 40,5 millioner dollar. Regnet om til dagens kronekurs blir det 386 millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.