– Det er trist og leit for oss at Farstad-familiens eierskap mer eller mindre forsvinner i det nye selskapet. Rederiet Farstad har vært som en stor familie. Sverre Farstad er synlig i bedriften. Alle vet hvem han Sverre Farstad er. En god og ordentlig fyr, sier Gunnar Paulsen.
Han har jobbet i rederiet siden 2002 og var hovedtillitsvalgt fra 2004 til 2016 for Norsk Sjøoffisersforbund i Farstad. I dag er han tillitsvalgt i Farstad og styremedlem i Sjøoffisersforbundet.
– Sverre Farstad er styreleder og hovedreder i rederiet. Han besøkte skipet vårt ‘Far Samson’ da vi lå i Gibraltar i oktober i fjor og ventet på oppdrag. Da snakket vi om situasjonen i bransjen. Det var veldig bra gjort av Farstad, sier Paulsen.
Stolte av Farstad
Han er hjemme i Bergen før han snart mønstrer på plogbåten Far Samson, som er på oppdrag utenfor Egypt. Han fikk mandag epost om storfusjonen, der Farstad blir en del av Akers Solstad Shipping, med Røkke og Fredriksen som de to største eierne. Farstad-familiens eierskap reduseres fra 46 prosent i Farstad til 1,5 prosent i det nye rederiet Solstad Farstad.
– Farstad er et gammelt og ærverdig rederi, som alltid har hatt fokus på kvalitet. I Nordsjøen snakker vi om Farstad-standarden. Vi er veldig stolte av å jobbe i Farstad. Det er kvalitet. Det er trist at han Sverre ikke er hovedreder lenger, mener Paulsen.
– Men det er nødvendig grep å ta, og vi seilende er glade for at det kommer en løsning. Det er slitsomt å jobbe når man lenge er i en usikker omstilling uten å vite utsikten og fremtiden. Vi er glade for en varig og fremtidig løsning, sier Paulsen.
Frykter kutt
– Jeg er glad for at rederiet blir reddet. Det har vært krevende tider lenge for rederiet. Det har vært mye frem og tilbake. Det har vært de tre store, Siem, Røkke og Fredriksen som var aktuelle for en løsning på lang sikt, sier Paulsen og forteller om et år der først Røkke, så Siem og til slutt Røkke og Fredriksen ble nye eiere i rederiet.
– Først så det ut som de skulle gå for Siem, vi ble informert om Siems overtagelse av rederiet. Så gikk det i vasken, og da ble vi informert om at rederiet skulle gå videre alene. Det var vi positive til, sier Paulsen.
I fusjonen mellom de tre rederiene anslås det at man kan spare om lag en halv milliard kroner i året på drift.
– Vi frykter jo for at det blir en runde med kutt. Det ligger 60 skip i opplag samlet for de to rederiene Solstad og Farstad. Det blir en veldig stor utfordring å se hva som bli igjen i selskapet til slutt. Farstad har allerede kuttet kraftig i landansatte, og lagt ned kontorer i Sydney og Aberdeen, sier Paulsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.