Et skyhøyt kostnadsnivå, avtagende oljeproduksjon og en halvering av oljeprisen på under et år, har endret klimaet i oljebransjen.

- Vi trengte ikke å gjøre noe, vi tjente penger uansett. Oljeprisen var så høy at alle kjøpte likevel. Nå må vi sette oss ned og tenke smartere og gjøre ting bedre, sier teknologidirektør Hege Kverneland i National Oilwell Varco til DN onsdag.

- Interessert i alt

Kverneland og utviklingsdirektør Martin Tiffen i det franske oljelskapet Total har akkurat utvekslet visittkort og bransjelingo idet hun avslutter sitt innlegg under årets Subsea Valley-konferanse.

Like etter smetter en liten aktør som har spesialisert seg på brønnoptimalisering inn foran henne i samme øvelse. National Oilwell Varco-sjefen tar seg tid. Og lytter.

- Vi er interessert i alt som optimaliserer, sier Kverneland før høflighetene avsluttes.

Oljeprisen avgjør

Bransjeeksperter snakker om strukturelle skift, og det synes gjengs oppfatning at tresifret oljepris tilhører historien. Det gjør også at samtalene på oljemessene er langt mer enn hyggelig passiar.

Kverneland erkjenner at selskapet er nødt til å redusere kostnader, som alle andre. Selskapet har imidlertid en sterk ordrebok, og hadde sitt travleste kvartal noensinne i årets første tre måneder, påpeker oljetoppen. Det utelukker imidlertid ikke at selskapet vil se på nedbemanninger.

- Jeg krysser fingrer, armer og bein for at oljeprisen kommer opp igjen til et akseptabelt nivå før det blir ordentlig vondt, sier Kverneland.

Vært for travle

Stikkord som «samarbeid» og «smartere» nevnes tett på årets Subsea Valley-konferanse på Forenbu utenfor Oslo.

Samtidig er det en bekymring for at man skal kutte seg til beinet, og tape kompetanse og kampen om de største talentene. Men slaget står også om forskning og utvikling, som har blitt neglisjert de senere årene, ifølge direktøren.

- Vi har vært så travle de siste årene at vi nesten ikke har hatt tid til å drive med utviking. Nå har vi virkelig en stor mulighet til å sette oss ned. Allerede ifjor iverksatte vi prosjekter for optimalisere boreprosessen, sier Kverneland.

- Nå de

Under paneldebatten høstet Kverneland anerkjennende nikk fra både bransjekolleger og oljeminister Tord Lien da hun pekte på bransjens konservative holdning som kanskje den største utfordringen.

- Kommer det noe nytt på markedet så sier de; Nei, vi har ikke noe tro på det. Men nå de tro på det, sier Kverneland.

Samtidig må det være tydelig at løsningene skaper gevinst både for leverandør og kunde, forklarer toppsjefen.

Subsea-sjef Martin Sørensen, Reinertsen.
Subsea-sjef Martin Sørensen, Reinertsen. (Foto: Hampus Lundgren)

- Vi er veldig innstilt på å prøve og få ned kostnadene, og vi føler vi har noen av løsningene. Teknisk finnes de allerede, men det er ofte oppe i hodet på folk det er vanskelig, sier hun.

- Den største kostnadsblemmen

NOV-sjefen støttes av Martin Sørensen, som leder subsea-virksomheten i oljeserviceselskapet Reinertsen.

Han mener oljeselskapenes spesifikasjonskrav fordyrer leveransene med inntil tregangen. Selv om intensjonen er god utifra et ønske om kvalitetskontroll, blir det i praksis umulig med standardiserte løsninger fordi spekkene endres hele tiden, mener han.

- Dette gjør at hele verdikjeden hvert eneste år må tilpasse seg disse kravene, ikke for ett oljeselskap, men kanskje for fem-seks ulike standarder. Da har du ikke et standard produkt lenger, da leverer du prototyper, og de koster minst dobbelt så mye som en serieprodusert enhet, sier Sørensen til DN.

- Dette er den største kostnadsblemmen man har gått på de senere årene, sier han.

Utfordrer de etablerte

Reinertsen er et av oljeselskapene som har blitt hardt rammet av oljeskrellen. En betydelig andel av ansatte innen vedikeholdsvirksomheten har måtte gå.

Sørensen erkjenner at det er en påkjenning og at «blyantene må brukes litt lengre». Selskapets subsea-virksomhet er imidlertid i vekst, og engasjerer nå direkte og indirekte 180 ansatte i konsernet.

Satsningen bygger på å tilby mer effektive løsninger for subsea-produksjon, som i dag dominereres av Aker Solutions, FMC, One Subsea og GE.

- Vi tror på en annen modell, der vi kan sy sammen løsninger som bruker deres produkter. I dag har du ikke noe valg, men må velge alt fra én leverandør. Der tror vi det er en stor gevinst å hente, sier subsea-sjefen.

Les også:
- Vi har ikke sett alle konsekvensene av oljeprisfallet ennå
Seadrill velger seg april  
Draghi rører ikke renten (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.