En halvert oljepris gjør noe med humøret.

Det er gått to år siden forrige oljemesse i Stavanger, og stemningen har vært merkbart annerledes. I krinker og kroker, i ti utstillingshaller på tilsammen 24.000 kvadratmeter har han vært der:

En ensom mann på stand.

Det er riktignok forskjellige menn, men de er forbløffende like. De sitter på barkrakker med blå ONS-bånd og adgangskort rundt halsen og leser på sine smarttelefoner mellom markedsføringsplakater på særdeles nøkterne stander mens de venter på at noen skal komme forbi.


Det er færre gjester denne gang. Det blir ikke som under oljeboomen i 2014, da 90.000 kom innenfor dørene. Det innrømmer selv ONS-general Leif Johan Sevland. I stedet er mange av de besøkende arbeidsløse.
 

- Jeg ser etter en ny jobb, sier en ung dame med et tappert smil der hun går forbi paneldebatt-rommet Centrecourt.


Byen flommer over av hjerteskjærende historier om arbeidsløse oljefolk. For folk i bransjen er det mer enn statistikk. Alle kjenner noen som har mistet jobben. Det handler om kjøtt og blod.


Fortsatt deler oljebransjen ut bamser og reklameeffekter, men det er mindre enn før. Det norske-talsmann Ingvar Solberg prøver å dytte flest mulig Det norske-sprettballer på de forbipasserende, men det er mest fordi selskapet skifter navn til Aker BP og må bli kvitt gammelt reklamemateriell.


-Det er mindre ekstravagansa. Det er mindre give-aways. Det er færre stander på to etasjer. En annen indikator er at det er mindre søppel. Jeg snakket med renholderen, sier Solberg.


Han har vært her siden 80-tallet for mange selskaper, og vet hva han snakker om. Mens oljeselskapene tidligere delte ut billetter til alle sine ansatte, har flere av dem denne gangen begrenset adgangen for å spare penger i oljekrisen. Noen selskaper har til og med loddet ut billetter til heldige ansatte.


Likevel forsøker noen torsdag å dra opp stemningen på tampen av messsen."Always look on the bright side of life" lyder over messeområdet, der tungt, høstlig vestlandsvær endelig har veket plassen for litt opphold og varme. 

Kledd i oransje arbeidsdresser spiller ConocoPhillips Janitsjar-orkester melodien fra Monty Python. Det er tid for å dele ut pris til beste stand. Tidligere ordfører, nå ONS-sjef Leif Johan Sevland går opp på podiet og de nominerte leses opp. Av over 1200 utstillere må de fleste se langt etter en pris.


Den som er ensom mann på stand må nøye seg med mindre glamour.

-How are you today, sir?


Muttere, koblinger, roll-ups, kaffe og drops med logo. Det kan se slitsomt ut å stå slik hele dagen. Likevel, et klart flertall av deltakerne meldte etter forrige ONS at de hadde salg enten direkte eller indirekte etter oljemessen. Noen ble også kjøpt opp av større bedrifter. Det er kanskje det viktigste med oljemessen. Å bli lagt merke til. Det blir ikke inngått så mange salgskontrakter her.


Harald Knutsen i 3D-modellprodusenten Meisle er en av få som ikke har tonet ned markedsføringsstuntene denne gang. Med en grønn Hulk og en omflakkende utgave av Star-Wars-figuren R2-D2 har han ikke vært en ensom mann på stand. Han synes oljebransjen ikke må bli så gravalvorlig, men skape litt mer liv og røre.


-Det var det vi tenkte.

Oljemessen meldte torsdag ettermiddag at den hadde drøyt 65.000 besøkende i år, ned fra 90.000 i 2014.

- Anbefalt fra DNtv:

Her er den nye ankomsthallen på Gardermoen
01:36
Publisert:

Blomster-Finn om hvordan du får en flott hage til sommeren: - Start nå!
Det er ikke så komplisert, i følge blomsterelskeren. Tar man en skikkelig høstånd er mye gjort.
03:51
Publisert:

Ny episode av DN-podkast: Vil delingsøkonomien føre til at bedriftene forsvinner?

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.