- Det har vært umulig for forhandlerne våre å fokusere på noe. Man kan nesten ikke finne to like biler på markedet, sier Bernt Jessen. Han har vært sjef for importen av Opel til Norge i under ett år, rydder nå opp i modellutvalget for å skape nytt liv i merkevaren Opel.

Les også: Slik skal Opel bli en suksess igjen

Der man tidligere kunne velge mellom 33 forskjellige modellvarianter av mellomklassebilen Insignia, kommer den som 2014-modell i 13 versjoner. Tilvalgslisten er kuttet fra 82 til 10 mulige ekstra kryss i prislisten. Og dette gjelder for alle Opel-modellene. Til sammen har man kuttet ned 67 modellvarianter, og et utall forskjellige tilvalgsmuligheter. Samtidig kvitter den norske Opel-organisasjonen seg med suven Antara, småbilen Agila, samt sedan-versjonenen av Astra og Insignia. I tillegg kommer ikke den potensielle imagebyggeren cabrioleten Cascada til Norge i det hele tatt.

Dette skal gjøre det lettere både for importør, forhandler og ikke minst kunden. De fleste Opel-modellene kommer etter denne endringen til å komme i tre forskjellige utstyrsversjoner, med et begrenset utvalg av motorer og utstyr.

Mer utstyr til mindre penger
- Vi har hatt bra priser, men når kunden legger til mye utstyr til høye priser blir ikke sluttsummen så konkurransedyktig. Nå bortfaller behovet for skreddersøm, sier Jessen.

 

Opel-modellene kommer nå med mer standardutstyr enn tidligere, gjerne til en lavere pris enn før. Eksempelvis koster toppmodellen av Insignia med dieselmotor og automat i dag 410.000 kroner. Etter modellendringen kommer den nå med utstyr som man utfra dagens prislister må betale 87.000 kroner for inkludert i den nye veiledende prisen på 400.000 kroner.

- Vi ønsker å fokusere på de gode tingene med Opel, som lyspakken og varme i rattet, sier Jessen. Sett bort fra innstegsnivået Edition, kommer de to andre utstyrsversjonene av Insignia med dette som standard.

Kutter prisen
Opel Ampera som fremstår som en slags teknisk revolusjon og blant annet ble kåret til årets bil for noen år siden, er sjelden å se på norske veier. Det ønsker Opel en endring på. Derfor kuttes prisen fra omkring 410.000 kroner, til 350.000 kroner.

Etter at Opel ikke fikk gehør for at Ampera var en elbil hos norske myndigheter, velger Jessen å se positivt på det.

- Ampera er en bærekraftig elbil for fremtiden, som ikke har så mye stimuli som kan bli borte, sier han.

Ny Norgesmodell
Nye Insignia kommer til Norge i november, og noe seinere kommer en modell som kan ha potensiale på det norske markedet.

Insignia Country Tourer er en slags allroad-versjon av Insignia. Oppskriften er plastdetaljer, firehjulsdrift, høyere bakkekl#229, dieselmotor med 163 hestekrefter og automatgir, samt et lass med utstyr. Med en pris på 480.000 kroner, har Opel stor tro på denne bilen.

Opel er per dags dato på en 15. plass blant bilmerkene i Norge med en markedsandel på 2,9 prosent. Salget ligger på 2410 biler, noe som er en økning på 5,5 prosent fra samme periode ifjor, takket være minisuven Mokka og minibilen Adam. De nye prisene og en oppdatert Insignia bør kunne hjelpe på Opels markedsandel.

 

Eksempler på Opels nye priser: