Opera Software fjerner reklamebanneren og lisensavgiften på Opera Desktop og vil tilby nettleseren gratis for å få økt kundebase og markedspenetrasjon.

Ny Google-kontrakt
"Fjerningen av reklamebanneren og lisensavgiften er mulig på grunn av en gradvis økning i inntekter fra søke- og tjenestepartnere, inkludert en revidert avtale med Google", heter det i meldingen.

Finansdirektør Christian Jebsen i Opera sier til TDN Finans at selskapet har reforhandlet avtalen med Google til "betydelig" bedre betingelser.

Den utvidede kontrakten med Google inkluderer en ny inntektsavtale, markedsføringsstøtte og teknisk samarbeid, og Opera venter at denne kontrakten øker inntektene per bruker.

Øker inntektene på sikt
I første halvår 2005 kom 30 prosent av Desktop-inntektene fra å selge reklame som ble integrert i banneren, 25 prosent fra lisenssalg og 45 prosent kom fra Google og andre tilsluttete partnere.

Som følge av dette venter selskapet lavere inntekter fra Desktop på kort sikt.

Opera venter at inntektene på lang sikt vil øke ettersom den reklamefrie nettleseren ventes å utvikte Operas markedsandel "betydelig" og kontrakten med Google gir høyere søkeinntekter per bruker, opplyses det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.