Det norske nettleserselskapet Opera fosser videre med imponerende vekst på de områdene de satser mest på, viser tallene fra tredje kvartal. Fremdeles er det det minste medlemmet av nettleserfamilien som vokser mest - Opera mini. Dette er en nettleser som skal fungere selv på svært enkle mobiler, og dette har gitt dem 131 millioner aktive brukere, en vekst på 84,2 prosent siden i fjor. Det plasserer dem i en liten celeber gruppe selskaper som har mer enn 100 millioner brukere av en "app".

Veksten er enda mer imponerende blant de som har fått sine Opera-nettlesere via avtaler med lokale mobiloperatører. Disse teller nå 19,7 millioner aktive brukere, og totalen har altså passert 150 millioner. Disse brukerne får Opera langt bedre betalt for, og en vekst på 194 prosent på et år er heftig. Veksten i inntekter er vel og merke bare på 30 prosent i dette segmentet.

Mål
Opera Software leverte bedre enn analytikerne hadde forventet tredje kvartal. I resultat før skatt er det vel og merke inkludert en valutagevinst på 17 millioner kroner i tredje kvartal 2011.

Opera Software har ambisjoner om å nå et omsetningsnivå på 1,35-1,6 milliarder kroner i 2013 og en justert ebitda-margin på 31-35 prosent.

Det opplyses i selskapets kvartalsrapport tirsdag.

Selskapet vil imidlertid rapportere sine resultater i dollar heretter som følge av at det har over halvparten av sine inntekter i dollar og ingen inntekter i kroner.

Målt i dollar er omsetningsmålet 245-290 millioner i 2013.

I fjerde kvartal 2011 venter selskapet en omsetning på 236-246 millioner kroner og et driftsresultat på 56-64 millioner kroner. I dollar blir dette 43-45 millioner i omsetning og driftsresultat på 10-12 millioner.