Det kan være mange grunner til å ville si opp en jobb.

Kanskje har du tilbud om ny stilling et annet sted, eller planlegger å flytte med familien til en annen by. Står du i fare for å bli nedbemannet der du er, kan det også være en fordel å komme arbeidsgiver i forkjøpet.

Les også: - Bedre å si opp selv, enn å bli sagt opp

Uavhengig av hva årsaken er, bør fremgangsmåten være omtrent den samme, mener karriererådgivere DN har snakket med.

Hvordan skrive oppsigelse

HR-direktør Ole Banggren i Adecco Norge mener det er et paradoks at det finnes et stort antall kurs i jobbsøking, men lite informasjon om hvordan man sier opp.

- En del tenker bare at de skal forlate en bedrift, og fokuserer veldig på det nye de skal over til. De glemmer at de har et kjempenettverk av stor verdi i den bedriften de forlater. Det vil du selvfølgelig ha med deg, sier Banggren til DN.

Nettopp derfor er det viktig at du forlater din gamle arbeidsplass på en god måte.

Karriererådgiver Øivin Robberstad i Right Management.
Karriererådgiver Øivin Robberstad i Right Management. (Foto: Right Management)

- To tredeler av arbeidsmarkedet er skjult. Det betyr at stillingene ikke blir utlyst. Har du da et godt nettverk når du er på jobbjakt, har du allerede kommet mye lenger, sier karriererådgiver Øivin Robberstad i Right Management.

- I Norge vil veiene våre krysses ganske snart igjen, kanskje forrige leder er din neste kunde, legger Banggren til.

Snakk med leder - først

Men hvordan sikre at avskjeden med den gamle jobben skjer på best mulig måte?

- Det er veldig ryddig å informere leder først. Det høres innlysende ut, men det er en del som ikke gjør det, sier Banggren.

Han forteller om arbeidstakere som snakker med kolleger om at de skal si opp - før de gjør det.

- Problemet er at kollegene veldig raskt gjenforteller nyheten med egne ord. Til slutt er det mange ulike versjoner av hvorfor du har tenkt å si opp - som du ikke kjenner deg igjen i, forklarer HR-direktøren.

Er du skikkelig uheldig, kan det hende lederen din hører det via andre før du har fått sagt ifra på en ordentlig måte.

- Når du har bestemt deg, sitter du på en nyhet som du må ha et bevisst forhold til, sier Banggren.

Karriererådgiver Øivin Robberstad i Right Management mener også det er lurt å ta en prat med arbeidsgiver, før du leverer den skriftlige oppsigelsen.

- Det kan hende arbeidsgiver har info eller muligheter som gjør at du likevel vil kunne utvikle deg eller ha en fremtid i bedriften - som du selv ikke er klar over. Først når du har sett hva mulighetene kan være eller ikke være, bør du så levert en skriftlig oppsigelse, råder Robberstad.

Mange fordeler

Han mener det er mange fordeler med å ta en samtale før du leverer skriftlig oppsigelse:

  • Leder rekker ikke å spekulere i motivene dine før du får fortalt bakgrunnen for oppsigelsen.
  • Du unngår at leder deler nyheten med andre før du forklarer deg.
  • Du slipper å måtte vente i spenning på lederens reaksjon.
  • Det holder å skrive en kort oppsigelse.

I samtalen med sjefen bør du være tydelig, konstruktiv, åpen og tydelig (se faktaboks).

Dette skriver du

Når leder er underrettet, behøver ikke selve oppsigelsen være så lang. En høflighetsfrase og konklusjon holder i massevis, mener Banggren:

«Hei, jeg har den siste tiden tenkt på hvordan jeg ønsker å videreutvikle meg og hvilke karrierevalg jeg ønsker å ta. Etter grundig gjennomgang har jeg nå kommet til at jeg vil tiltrå en ny stilling jeg har fått tilbud om. Jeg sier derfor opp stillingen min med virkning fra...», eksemplifiserer han.

- Det er egentlig mer enn nok, du trenger ikke forklare mer, mener Banggren.

Avslutt gjerne med at du «selvfølgelig er innstilt på å fullføre alle dine oppgaver og bistå aktivt i opplæringen av en ny person», legger han til.

Robberstad minner om at oppsigelsestiden ikke kan starte i midten av en måned.

- Det vanligste er at oppsigelsen gjelder fra utgangen av måneden, sier han.

Avslutt skikkelig

Å gjøre jobben ferdig på en god måte er noe av det viktigste du gjør, ifølge Robberstad. Han anbefaler at du sikrer deg referansepersoner som kan uttale seg om hvordan du har gjort jobben.

- Det er «gull verdt», ifølge karriererådgiveren.

- Få en attest eller anbefalinger på LinkedIn som sier noe om hvor godt du har gjort jobben, i tillegg til noen av dine personlige egenskaper. Det er noe av det som skiller søkere fra hverandre og kan avgjøre om du får jobben eller ikke, forklarer han.

Velg deg 3-5 referansepersoner som en potensiell arbeidsgiver kan ringe. Snakk med disse og avklar. Du gjør også lurt i spørre dem om hva de mener er dine beste prestasjoner i jobbene du har gjort.

- Hva er dine sterke sider og forbedringsområder? Får du svar på dette, har du noe konkret å bidra med i jobbintervjuer. I tillegg vil svarene deres samsvare når arbeidsgivere ringer referansepersonene, sier Robberstad.

Åpen for å bli?

Kanskje har du en annen jobb for hånden, men ikke er sikker på om du er klar for å slutte i din nåværende jobb?

I en slik situasjon kan det være fristende å høre hva slags alternativer arbeidsgiver kan ha for deg. Men det er ikke risikofritt, ifølge Banggren.

- Det er mye mer intrikat og «risikosport». Noen ledere synes det er fint å få muligheten til å foreslå et alternativ til en ekstern jobb. Andre ledere synes det er ubehagelig å bli presset med et ultimatum, sier karriereeksperten.

Har du en ny jobb, men er åpen for å bli på gammelt arbeidssted må du tenke gjennom hva du vil gjøre dersom nåværende arbeidsgiver ikke tilbyr et bedre alternativ.

- Er du da beredt til å ta det eksterne alternativet? Er svaret nei, skal du tenke deg godt om før du nevner at du har et eksternt tilbud. Hvis du ikke ønsker å slutte, men heller ikke får noe mer enn «lykke til» fra gammel arbeidsgiver, da får du en veldig uggen situasjon og har på en måte avskrevet deg selv fra arbeidsplassen, advarer HR-sjefen.

Dårlig rykte

Søker du deg til andre arbeidsplasser uten egentlig å ha intensjoner om å bytte jobb, risikerer du også å få et dårligere rykte.

- Hvis du har et eksternt jobbtilbud, er det fordi en annen arbeidsgiver har gjort en vurdering av deg og valgt deg på grunn av kompetanse og din motivasjon for jobben. Tar du ikke jobben da, så etterlater du deg et inntrykk i markedet av at du bare søker for å presse nåværende arbeidsgiver, forklarer Banggren.

Og det inntrykket kan møte deg igjen neste gang - særlig om du er i et nisjemarked med få aktører.

- Da skal du være forsiktig med å etterlate deg et slikt rykte, legger han til.

Tilbud fra konkurrent

Går du til en konkurrent, kan den nåværende lederen din bli redd for hva det innebærer. Sett deg inn i eventuelle konkurranseklausuler i kontrakten, adresser denne problemstillingen selv, tipser Banggren.

Da blir oppsigelsesperioden bedre.

- Kommer du til å stjele alle kundene eller røpe bedriftshemmeligheter? Ikke la lederen spekulere i det. Si selv at du skal være lojal og overholde taushetsplikt. Referer til eventuelle konkukrranseklausuler i kontrakten, sier han.

Det gir leder tiltro til at du har integritet, i motsetning til om du går til en konkurrent uten å si noe.

Når du er i tvil

Kanskje er det vanskelig å vite om tiden er inne for å søke nye utfordringer eller nytt arbeidsmiljø. Venter du for lenge, kan det gå utover prestasjonene dine.

- Det handler om hvor godt du trives i jobben. De fleste går altfor lenge og mistrives eller egentlig ikke har det så gøy, men de er livredde for å skifte jobb fordi de går til det ukjente, sier Robberstad.

Han forklarer at to ting er avgjørende for å kunne levere gode resultater.

- Folk som jobber i et miljø de trives i med ting de er interesserte i - og gode til, gjør en mye bedre jobb. Du må ha begge deler. Har du bare har én av de delene, så blir det ikke bra, tror Robberstad.

Han tror derfor flere vil være tjent med å være mer risikovillig når det kommer til å si opp gammel jobb for å søke nye utfordringer.

Dersom Robberstad selv var i tvil, ville han snakket med en mentor eller annen person med solid arbeidserfaring om sin arbeidssituasjon.

- Snakk med noen som kjenner arbeidsmarkedet og som du kan forhøre deg med og få noen tips av. Vær ærlig, ikke skjul ting som gnager eller som gjør at du mistrives på jobben. Det må komme frem.

- Er det smart å si opp en jobb man ikke trives i før man har fått en ny?

- Her er det ingen fasitsvar. Det kommer an på den enkelte sin toleranse for usikkerhet og risiko. Den økonomiske situasjonen vil naturlig nok også spille inn, sier han.
 

Les også: Frykter reprise av oljekrisen på 70-tallet

Skjønnhetstopp måtte gå

Makrostrateg: Tre ting peker i retning av et «stygt» press nedover i oljeprisene

 

Se også:

Apparatene du med fordel kan vrake:

Apparatene du med fordel kan vrake
Personlig trener Bertine Neverdal viser deg tre øvelser du heller kan gjøre for å trene hele kroppen.
03:37
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.