- Fjoråret var tungt, ingen tvil om det.

Nils Tronrud, daglig leder og eier av Tronrud-gruppen som eier og driver ni bilforhandlere i Norge, klarte ikke å tjene penger på bilvirksomheten ifjor.

Nils Kjetil Tronrud tror på et godt år.
Nils Kjetil Tronrud tror på et godt år. (Foto: Håvard Bjelland)
Totalt fikk vi omkring et nullresultat av vår bilvirksomhet, som omsatte for omkring 700 millioner kroner, og for konsernet som helhet, et resultat før skatt på rundt fem millioner som følge av inntekter fra eiendomsvirksomheten, sier Tronrud.

For inneværende år er han mye mer optimistisk.

Året har begynt veldig bra med kraftig økt etterspørsel etter spesielt dyrere biler. Det bør gi en bunnlinje på minst 15 millioner kroner, sier Nils Tronrud.

Bedre rammebetingelser
Tronrud representerer sammen med Arvid Sulland i Sulland-gruppen på Hamar to av de største personlig eide bilforhandlerkjedene i Norge.

Konserntallene våre er ikke helt klare, men det ser ut til at vi får et resultat før skatt på omkring 15 millioner kroner av en omsetning på omkring 800 millioner kroner, sier Arvid Sulland.

Det er noe bedre enn 2002, men ifølge Sulland langt fra godt nok.

Arvid Sulland venter bedre tider.
Arvid Sulland venter bedre tider. (Foto: Lars Erik Skrefsrud)
Rammebetingelsene i 2004 er mye bedre enn på lang tid, med rekordlave renter og kraftig økning i etterspørselen. Den i bilbransjen som ikke klarer å tjene penger i år, vil aldri klare det. For vår egen del budsjetterer vi med en omsetning på nær én milliard kroner og et resultat før skatt på 30 millioner kroner, sier Sulland.

Sulland-gruppen har totalt 13 bilforhandlere og representerer 11 merker. Alle forhandlerne er lokalisert i Mjøs-regionen.

- Vi sysler nå med noen planer om å etablere oss i Oslo-området, men detaljene i dette vil jeg foreløpig ikke si noe om, sier Arvid Sulland.

Bilia Personbiler Norge snudde et 2002-underskudd på 17 millioner til et overskudd på 13 millioner ifjor av en omsetning på nær 1,6 milliarder kroner.

- Volvo senket prisene med 12 prosent ved årsskiftet 2002/2003 for å demme opp for den store parallellimporten fra Sverige. Vi klarte å få driften på pluss-siden, først og fremst fordi vi fikk kontroll på vår egen bruktbilvirksomhet, sier administrerende direktør Per Hoff.

Som følge av at vi er en del av et børsnotert konsern, vil jeg ikke si noe konkret om resultatene for inneværende år, ut over at de kommer til å bli mye bedre enn fjorårets, sier Hoff.

Flatt for Funnemark
En av Norges mest suksessrike bilforhandlerbedrifter er Funnemark-gruppen, med hovedkontor i Porsgrunn. Konsernet driver fem bilforhandlere i Telemark og Vestfold som utelukkende selger Toyota. Selv om Toyota er Norges største bilmerke økte ikke omsetningen nevneverdig ifjor.

- Vi omsatte totalt for omkring 390 millioner kroner ifjor og fikk et resultat før skatt på omkring 17 millioner kroner. Det er bare marginalt bedre enn for 2002, sier regnskapsansvarlig Jørn Johnsen i Funnemark-gruppen.

Egil Funnemark venter bedre salg.
Egil Funnemark venter bedre salg. (Foto: Morten Rakke)
I årsberetningen for 2003 skriver styreformann og eneeier Egil Funnemark: Man forventer et vesentlig høyere salg av nye biler i inneværende år enn hva som ble oppnådd i 2003. Salg av verkstadtjenester og delesalg er også forventet å øke. På bakgrunn av dette forventes et høyere resultat for år 2004 .

Grangaard-gruppen, med hovedsette i Asker og totalt 12 bilforhandlere på Østlandet, klarte heller ikke det store overskuddet for 2003.

Vi har tatt mye goodwillavskrivninger slik at 2003-tallene ble noe bedre enn 2002. Men regnskapene er ikke helt ferdige så de eksakte tallene kan jeg ikke gå ut med, sier daglig leder Ole Grangaard i Grangaard Bilsenteret as.

I 2002 fikk konsernet et resultat før skatt på cirka fire millioner kroner av en omsetning på drøye 440 millioner kroner. Totalt representerer Grangaard-gruppen ti bilmerker.

Nedgang for Kverneland

Ådne Kverneland er langt mer optimistisk i år.
Ådne Kverneland er langt mer optimistisk i år. (Foto: Jan Inge Haga)
Kverneland-gruppen, som er Vestlandets største bilforhandlerkjede med tilsammen syv Ford-forhandlere i Rogaland og Hordaland, fikk en betydelig resultatforverring ifjor.

Totalt fikk vi et resultat før skatt på mellom to og tre millioner kroner mot omkring syv millioner i 2002, sier styreformann og eier Ådne Kverneland.

Vi omsatte for omkring 450 millioner kroner, og det var omkring på linje med året før, men måtte ta tildels betydelig tap på vår virksomhet i Bergen. For inneværende år er vi mye mer optimistiske, sier Kverneland.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.