Rederiforbundets medlemsundersøkelser viser at det i praksis nå er kontraheringsstopp. Ordrebøkene ved verftene er kraftig redusert, skriver Dagens Næringsliv.

I løpet av det siste året, fra oktober 2008, er det ifølge Norges Rederiforbunds statistikk bare inngått en håndfull nye byggekontrakter for skip.

"Dette rammer hardt og direkte norske verft, utstyrsprodusenter og maritime tjenesteleverandører, heter det i en oppdatering fra forbundet.

Dårlige markeder
Ved årsskiftet hadde medlemmene 75 offshore serviceskip i ordre ved norske verft. I august hadde dette tallet sunket til 57 etter at noen nybygg var ferdigstilt og overtatt av rederiene. I tillegg er ni fartøyer til en verdi av fem milliarder kroner blitt kansellert.

Skip avbestilles på grunn av generelt dårlige markeder, leveringsforsinkelser og finansieringsproblemer. Fortsatt mangler 40 prosent av offshore serviceskipene som skal bygges i Norge finansiering.

Les også: Varsler krise for verftene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.