Orkla har inngått en avtale med familien Rieber om å kjøpe deres aksjer i Rieber & Søn, opplyses det i en melding mandag.

Avtalen omfatter 90,11 prosent av aksjene i Rieber & Søn til en pris på 66,58 per aksje. Transaksjonen verdsetter hele selskapet, på gjeldfri basis, til 6,1 milliarder kroner, melder TDN Finans.

Kjøpesummen vil bli betalt ved kontantoppgjør, som finansieres ved bruk av tilgjengelige trekkfasiliteter. Kjøpesummen vil rentereguleres med en rente tilsvarende NIBOR 3 måneder for perioden fra avtaleinngåelse til gjennomføring.

Med dette tar Orkla et stort skritt i retning av å bli et rendyrket merkevareselskap:

- Rieber & Søn er et veldrevet og tradisjonsrikt konsern med dyktige medarbeidere og sterke markedsposisjoner. Samlet sett vil Rieber & Søn og Orkla fremstå som det ledende nordiske matvarekonsernet med kompetanse og ressurser til å utvikle sterke lokale produkter og merker i konkurranse med internasjonale aktører, sier konsernsjef Åge Korsvold i Orkla i en kommentar.

- Får sterke markedsposisjoner
- Med dette kjøpet utvider Orkla produktporteføljen og får sterke markedsposisjoner i for oss helt nye kategorier. Rieber & Søn har skapt lokale mattradisjoner og definert den gode smaken på en rekke kjente produkter. Selskapet har sterke merkevarer, som passer optimalt til Orklas produktportefølje når det gjelder kategorier, produksjonsteknologi og geografi, sier Korsvold videre.

Orkla har inngått avtalen med selskapene AS Atlantis Vest, Zee Ploeg AS og Flu AS. Selgerselskapene eies og kontrolleres av representanter for Rieber-familien.

Gjennomføring av avtalen er betinget av at EU-kommisjonen og russiske konkurranse-myndigheter godkjenner transaksjonen. Det ventes at transaksjonen vil kunne gjennomføres innen utløpet av første kvartal 2013.

Etter gjennomføring av avtalen med Rieber-familien vil Orkla fremsette et pliktig tilbud til de resterende aksjonærene i selskapet basert på samme kjøpesum per aksje som blir til Rieber-familien og deretter søke selskapet avnotert fra Oslo Børs.

Orklas oppkjøp av Rieber & Søn kommer i kjølvannet av årelange spekulasjoner om når Orkla skulle sluke den Bergens-baserte merkevareprodusenten.

Da Orkla i juli 2010 valgte å selge sine aksjer i Rieber & Søn til Rieber-familien trodde mange at det Stein Erik Hagen-dominerte selskapet hadde mistet appetitten på Toro og Denja. Men dagens børsmelding fra de to selskapene viste at det var feil.

Korsvolds shoppingsommer
Åge Korsvold-ledede Orkla har måtte grave dypt i lommen for å få Bjarne, Fritz, Marianne og Ulf Rieber til å selge selskapet som har vært i familiens eie i mer enn 170 år. Med en oppkjøpspremie på 40 prosent er det en av de luftigste oppkjøpene på Oslo Børs så langt i år. Det er også et av de største.

Dagens oppkjøp viser at Korsvold har vært aktiv etter at han ble konstituert som konsernsjef i månedsskiftet april/mai. Først kom oppkjøpet av Jordan til 1,2 milliarder kroner i slutten av juni. Et selskap som produserer både tannbørster og malerverktøy. Dagens oppkjøp har stått øverst på Orklas ønskeliste i en årrekke, men Rieber-familien har vært svært avvisende til Orklas fremstøt i mange år.

Fiendtlig
Da Orkla kjøpte seg inn i Rieber & Søn med 9,9 prosent i 2003 ble det betegnet som et fiendtlig oppkjøp.

- Rieber har alltid vært en familiebedrift og jeg tror vi driver den rimelig bra, resultatene tatt i betraktning. Vi har ikke tenkt å selge oss ned, sa familienestor Bjarne Rieber, daværende nestleder i Rieber & Søn-styret, til Dagens Næringsliv. I ni år holdt familien sitt eget løfte.

Fra 2003 til 2010 kjempet Rieber-familien for å hindre et Orkla-oppkjøp og brukte store deler av formuen på å kjøpe seg opp.

I 2010 gikk familien tilsynelatende seirende ut etter at de motvillig måtte legge inn bud på hele selskapet. Til manges overraskelse valgte Orkla å selge hele posten på 16 prosent til tross for lavt bud.

Ut og inn
Aksjene ble den gang solgt for 40,50 kroner, altså vesentlig mindre enn det Orkla nå betaler for å sikre seg bergensstoltheten. Likevel gikk Orkla ut med en bokført gevinst på 68 millioner kroner på transaksjonen for to år siden. Orkla betegnet offisielt sin egen investering som finansiell, til tross for at de fleste markedsaktører så det annerledes. Orklas ønske om styreplass ble kontant avvist.



Siden Orkla opprinnelig snuste på Rieber & Søn Siden har begge selskapene gjort mye for å tilpasse seg en stadig mer tilspisset konkurranse om matvarekundene. Orkla har fjernet seg fra sin tidligere strategi om å være et industrikonglomerat og satt merkevarer i dagligvarebransjen øverst på prioriteringslisten.

Ny strategi
Bjarne Riebers skepsis dreiet seg delvis om at Orkla på den tiden ikke var et rendyrket merkevareselskap. Siden den gang har Orkla ryddet i egen portefølje og sagt veldig tydelig at konglomeratets tid er over. Også hos Rieber & Søn har det skjedd endringer.

Ved kjøpet av Rieber & Søn får Orkla en stor portefølje av tørrmat som Toro, Ming, Geisha og Mr. Lee, samt flere andre kjent merkevarer som Trondhjems hermetikk, Denjas salater, Vossafår og Vestlandslefsa. Halvparten av konsernets omsetning er på hjemmemarkedet, mens den øvrige omsetningen stammer fra andre europeiske land.

Motvind
Selv om Rieber & Søn tildels har klart å holde stand i hjemmemarkedet, sliter konsernet med fallende marginer. Til tross for omfattende kostnadsprogrammer falt driftsmarginen fra 2010 til 2011, et fall som har fortsatt inn i 2012. Også når det gjelder markedsandeler har selskapet store utfordringer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.