Like før børsåpning klokken 09.00 tirsdag kom meldingen om at BW LPG legger inn et frivillig bud på alle aksjene i konkurrenten Aurora LPG.

Etter flere kjøp de siste dagene har BWs eierandelel i Aurora kommet opp i 32,79 prosent. I tillegg har selskapet skaffet seg aksepter fra andre aksjonærer som gjør at eierandelen inkludert aksept er på 44,17 prosent.

BW tilbyr 12,30 kroner per aksje i kontantbetaling eller oppgjør i 0,3175 BW LPG-aksjer og 6,15 kroner i kontantbetaling.

BW LPG-aksjen endte ned 1,7 prosent til 20,82 kroner per aksje, mens Aurora LPG-aksjen sluttet opp 3,3 prosent til 12,50 kroner per aksje.

Aksjonærene i Aurora har sett over 80 prosent av verdiene forvitre hittil i år. Utviklingen har vært nær like brutal for BW LPG.

Likeledes har nedturen være for John Fredriksen og Stolt-Nielsen-dominerte Avance Gas, som ifjor mislykkes i sitt bud på nettopp Aurora. Da ble selskapet prissatt til 1,8 milliarder kroner.

Budet til BW LPG priser Aurora til 365 millioner kroner.

Oppgang i konsumvaresektoren

Oppgang i konsum- og forbruksvaresektorene trakk opp Oslo Børs tirsdag. I tillegg steg Storebrand markert etter at SEB oppgraderte anbefaling på aksjen til kjøp.

Schibsted, Orkla og Marine Harvest bidro alle til oppgangen.

Konsumvaresektoren, som består av matselskaper, var opp 2,8 prosent. Forbrukssektoren, som er sektoren for ikke-essensielle forbruksvarer som media og sportsutstyr, var opp 1,2 prosent.

Orkla-aksjen er opp nesten åtte prosent sammenlignet med sluttkurs torsdag. Fredag steg aksjen fire prosent etter at Bernstein tok opp dekningen av aksjen med outperform-anbefaling og kursmål på 90 kroner.

Analytiker Kenneth Sivertsen i SEB trekker frem økt fokus på Orkla-aksjen blant internasjonale investorer og oppkjøp innen sektoren bak oppgangen.

- Det er økt interesse for aksjen utenfor Norden og jeg synes at Orkla er gunstig i forhold til mye annet, sier Sivertsen.

Forventer nye mål fra Schibsted

Mandag kveld ble det kjent at Unilever kjøper opp Seventh Generation, et selskap som spesialiserer seg på husholdningsprodukter og personligvelværeprodukter. Salgsprisen er ifølge en kilde til The Wall Street Journal rundt 700 millioner dollar for selskapet som hadde en omsetning på 200 millioner dollar ifjor.

Orkla endte opp 2,7 prosent til 79,85 kroner tirsdag, omsatt for 231 millioner kroner.

Schibsted steg på børsen for andre dag på rad, etter å ha falt til sammen 6,8 prosent i forrige uke, den svakeste uken for Schibsted-aksjen siden februar.

Schibsted har investordag i London og New York neste uke, og analytiker Henriette Trondsen i Arctic Securities tror noe av bevegelsene kan skyldes posisjonering foran denne.

- Vi forventer at Schibsted da kommer med nye mål for veksten på rubrikkannonsesidene sine, samt kommentarer rundt teknologiteamet i Storbritannia og generell oppdatering rundt sidene deres, sier Trondsen til TDN Finans.

Schibsteds A-aksje endte opp 2,6 prosent til 252,40 kroner, omsatt for 131 millioner kroner.

Hovedindeksen på Oslo Børs endte opp 0,29 prosent til 609,16 poeng, omsatt for 2.402 millioner kroner.

Følg markedene med DN Investor

Hør DNs podcast «Finansredaksjonen» om septemberskrekken: Sjefstrateg Peter Hermanrud i Swedbank forklarer hvorfor aksjemarkedet gjør det så dårlig i september.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

DNB-sjefens spesielle hobby
- Det er noe mer enn å skyte på en pappskive som står stille, sier Geir Herdal, fagansvarlig for Instore og merkevare i DNB.
02:12
Publisert: