- Ingen vet nøyaktig, men jeg tror dette betyr lite for trafikken innenfor ring 1. Det er lite gateparkering i det aktuelle området. De aller fleste store parkeringshusene ligger også tett inntil ring 1-grensen. Disse har stadig plass, sier forskningsleder Aud Tennøy ved Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Vil forby

Nytt byråd i hovedstaden – heretter byregjering  - har som mål  å «gjøre sentrum innenfor Ring 1 bilfritt i løpet av bystyreperioden».

Men av erklæringen fra samarbeidspartiene framgår det også at kollektivtrafikken, drosjene, varetransport, utrykningskjøretøyer og bevegelseshemmedes biler skal få kjøre. Beboere innenfor ring 1 skal også beholde egne rettigheter.

Ingen har altså oversikt over andelen av trafikken innenfor ring 1 som er   slik transport sammenlignet med rent privat bilkjøring. Tellinger som finnes regner bare antall biler. Men forskernes ryggmargsfølelse er at privattrafikken snarere utgjør 10 eller 20 prosent av totalen enn halvparten.

Mer – og uklart

Nytt byråd skal innføre «miljø- og tidsdifferensierte takster» i Oslos bomring.  Det betyr i klartekst høyere bomavgift i rushtidene og på dager med spesielt stor forurensning.

Det et uttalt mål å øke totale  bompengeinntektene, uansett om trafikken skulle gå ned.

Bilistene skal betale mer, men det bør også staten, mener byregjeringen. Den ber om at statlig finansieringandel til storprosjekter økes fra 50 til 70 prosent.

Miljøpartiet De Grønnes mye omtalte krav om ikke å øke kapasiteten på E18 vestfra mot Oslo er på plass, men trolig med tolkningsrom. Det er åpning for å møte Asker og Bærums ønsker om å grave ned eller legge mer av E 18 i tunnel. Men kapasiteten for privatbiler kan til og med bli bygget ned.

For ny byregjering  vil gjerne opprette kollektiv- og miljøfelter  på E 18 og andre hovedårer «der det er mulig uten veiutvidelse».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les mer:

Kompisbank slår seg selv konkurs

Kongsberg Maritime: Samtlige bemanningskutt vil skje i Norge

Slik testes årets firmabil (vinneren avsløres på onsdag)

Norges viktigste firmabiltest
DNs firmabiltest er gjennomført for 21. gang, hvem blir årets vinner?
02:20
Publisert: