Lenge var det helt i orden. De fleste syntes at elbiler var snille, søte og rare. Ingen var i tvil om at de trengte å dyttes – både inn i markedet og ellers. Det var lett å akseptere både avgiftsfritak og andre fordeler.

Men noe er skjedd. Plutselig er elbilen blitt et nytt objekt for misunnelsen.

Fordelene var lette å akseptere så lenge de fleste syntes synd på dem som kjørte elbil. Den lille blikkboksen i kollektivfeltet kunne godt få snike forbi køen. Det er vanskeligere å akseptere når elbilen er så dyr at mange av dem som stanger i køen ikke har råd til den selv om den er helt uten avgifter. Selv den enkleste varianten av Teslas Model S koster rundt en halv million kroner.

Den som kjøper elbil, slipper ikke bare mesteparten av årsavgiften, hele engangsavgiften og moms på bilen. Også ekstrautstyr er momsfritt. Ingen tenkte noe særlig på det så lenge det handlet om en liten skranglete Buddy eller plastbilen Think. Men situasjonen blir en litt annen med Tesla, der kjøperen kan slenge inn panoramatak i glass, metallic lakk, ekstra fete felger, tech-pakke, stemningsbelysning, seter i skinn og detaljer i morbærtre – for å nevne noe. Hva slags klimatiltak er det å gi momsfritak på «ultra hi-fi» med subwoofer?

De gunstige elbil-ordningene var ikke ment for biler folk faktisk har lyst på. Når både Bellona-leder Frederic Hauge, kronprins Haakon, eksstatsminister Jens Stoltenberg, fotballspillere og et lass med næringslivsledere kaster seg over Tesla, er det ikke lenger den måteholdne anti-bilen som støttes. Nå er det prangende klimaluksus for kongelige, kjendiser og rikfolk som hjelpes frem av gunstige elbilfordeler.

De urimelige utslagene av støtteordningene blir for synlige. Grellest blir det i bomringene. Bomstasjonene i byer som Oslo, Bergen og Trondheim skaffer helt nødvendig finansiering til fremtidens transportløsninger. En svært stor andel av pengene som kreves inn, går til drift av og investeringer i kollektivtransport. En del går til løsninger for syklende og gående.

Dette slipper elbileieren å være med på. De bidrar hverken til utbygging av veiene også elbiler trenger eller kollektivløsningene byene og klimaet har behov for. Hver Tesla-bilist som kjører gratis inn i bomringen fra Asker og Bærum til Oslo, slipper 46,50 kroner i bompenger. 26,50 av disse kronene er penger som skulle gått til kollektivsatsing.

For både klimaet og for byenes samferdselsutfordringer er det mer fremtidsrettet at folk kjører kollektivt, går eller sykler enn at de skal sitte i en endeløs kø i hver sin elbil. Men suksessen for klimaløsningen elbil blir altså et tap for klimaløsningene buss, trikk, bybane og t-bane. Og elbil-tapet for kollektivtransporten vokser fort. Antall elbil-passeringer gjennom Bærums- og Osloringene ble doblet fra 2012 til 2013.

Avgiftsfordelene ved kjøp av elbil ble i klimaforliket i 2012 fredet ut stortingsperioden, altså til og med 2017, forutsatt at antallet ikke overstiger 50.000. Men retten til gratis passering i bomringer, gratis ferge, rett til å kjøre i kollektivfeltet og gratis parkering på kommunale parkeringsplasser er ikke fredet. De skal «sees i sammenheng med trafikkutviklingen i de store byene».

Spørsmålet for politikerne blir dermed: Hvem er egentlig klimahelten? Er det den som har råd til et glis til 800.000 kroner, men krever å få slippe unna spleiselaget for kollektivtrafikk? Eller er det alenemoren med månedskort som betaler prisen for Tesla-boomen ved at hun får færre avganger på t-banen?

For eiere av mer moderate elbiler kan de mer velståendes Tesla-begeistring bli kostbar. Mange kan godta at det gis fordeler til elbil. Det er noe annet med fordeler til elitebil.

Les også i DN+: Vil ha buss foran elbil dnPlus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.