– Uforutsigbare rammevilkår for biodrivstoff er en direkte årsak til at vi må basere oss på import. Vi har mer enn store nok bioressurser i Norge til å dekke dagens behov og mesteparten av økningen som det er planlagt for, sier Lahnstein til NTB.

Han mener politikerne har seg selv å skylde fordi forutsetningene for bruk av biodrivstoff stadig har endret seg.

– Elbilnæringen nyter godt av forutsigbare rammevilkår, mens politikerne når det gjelder biodrivstoff lager strategier etter innfallsmetoden. I stedet burde de skape trygghet for det langsiktige behovet i Norge, noe som vil legge til rette for en betydelig norsk industriproduksjon og vesentlig høyere klimagevinst, sier Lahnstein.

Palmeolje på tanken

NRK kunne denne uken fortelle at norske bensinstasjonskjeder importerer biodrivstoff som er basert på palmeoljeproduktet PFAD. Produktet bidrar direkte til avskoging av regnskogen, ifølge Regnskogfondet. Avfall fra palmeoljeproduksjon brukes for å oppfylle krav fra Stortinget om å øke andelen biodrivstoff i bensin og diesel fra 3,5 til 5,5 prosent og videre til 7 prosent neste år.

– Vi forsøker i det lengste å bruke råvarer fra andre steder, men det europeiske markedet er helt dominert av produkter basert på palmeolje og palmeoljeavfall. I det norske markedet ser vi ikke noe annet alternativ enn å importere drivstoff basert på palmeråstoff, sier kommunikasjonssjef Pål Heldaas i Statoil Fuel & Retail til NRK.

Ny vurdering

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) har bedt Miljødirektoratet gjøre en ny vurdering av kravene som stilles til biodrivstoff.

– Selv om biodrivstoff kan være bra, så er det ikke bra hvis det bidrar til å ødelegge regnskog. Det hjelper ikke å få ned utslippene i Norge hvis det får utslippene til å øke i Indonesia eller Malaysia, sa Helgesen til NRK tidligere denne uken.

Fredag førte Helgesen samtaler om blant annet biodrivstoff med klima- og energikommissær Miguel Arias Cañete. Der gjorde han det klart at de såkalte bærekraftskriteriene for biodrivstoff i EU-direktivet om fornybar energi må skjerpes når regelverket nå skal revideres.

– Kommissæren var opptatt av å høre våre innspill og tydelig på at bruken av førstegenerasjons biodrivstoff må begrenses. Men han erkjente at biodrivstoff er i en tidlig fase og at det nødvendigvis blir litt prøving og feiling, sier Helgesen.

 

Les også: Pengene renner ut av Holberg-fond: - Hele næringen er oppi et ragnarok

Risikerer fengsel etter pengerot

Sterkere enn ventede jobbtall fra USA

 

Se DNtv:

Trodde du panserdamer tilhørte 70-tallet?

Trodde du panserdamer tilhørte 70-tallet?
Det er ikke bare biler man kan se på verdens viktigste bilmesse i Genève denne uken.
01:16
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.