Utbyggerne har testet de nye slusene etter ni års byggearbeid og melder at større fartøyer snart kan ta snarveien mellom Atlanterhavet og Stillehavet.

– Anlegget er klart til å ta imot de første skipene, noe som beviser at det fungerer perfekt, sier Giuseppe Quarta, direktør i selskapet Grupo Unidos por el Canal, som har ledet arbeidet med utvidelsen.

Jobben med å bygge ut Panamakanalen ble startet av Frankrike i 2007, men senere har USA hatt ansvar for prosjektet. Det skulle egentlig vært ferdig for to år siden, men har støtt på problemer i form av kostnadsoverskridelser, arbeidskonflikter og søksmål, i tillegg til at det i fjor ble oppdaget sprekkdannelser i de utvidede slusene. Det anslås at det opprinnelige budsjettet på 43,6 milliarder kroner er overskredet med 28 milliarder.

70 statsoverhoder og regjeringsmedlemmer er invitert til åpningsseremonien, som skal ledes av Panamas president Juan Carlos Varela. Det er allerede klart at et kinesisk lasteskip er det første fartøyet som får ta seg gjennom de nye slusene.

Utvidelsen åpner for skip av en type som frakter inntil tre ganger så mange konteinere som skipene som i dag sendes gjennom Panamakanalen. Det betyr at kanalens årlige inntekter fra skipsavgifter vil bli nær tre ganger større enn dagens drøyt 8 milliarder kroner. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Følg markedet på DN Investor