Thailandske kabinansatte i Norwegian får snaut 3.000 kroner i måneden i grunnlønn. Sosial dumping, mener fagforeningen Parat. Flyselskapet sier bildet er ufullstendig, og at snittlønnen er fem ganger så høy.

NRK har fått innsyn i kontraktsvilkårene for det thailandske kabinpersonalet på Norwegians nye langdistanseflyginger mellom Europa, Asia og USA.

Der kommer det fram at månedslønnen for flertallet av de ansatte ligger på 15.000 baht, noe som tilsvarer om lag 2.850 norske kroner.

Ikke bare grunnlønn
For hver enkelt flytur får de dessuten et tillegg på i underkant av 200 kroner, og i høykostland som Norge får de diettpenger på om lag 800 kroner per dag. For mange av de kabinansatte utgjør tilleggene størstedelen av lønnen.

– Bare grunnlønn er det ingen som har. Gjennomsnittlig utbetaling ligger på 80.000 baht, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til NTB. 80.000 baht tilsvarer om lag 15.000 kroner.

– Konkurransemessige vilkår
Selskapets informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen utdyper dette overfor NTB:

– I tillegg til grunnlønnen og tillegget per flyging, kommer transporttillegg og andre tillegg, samt diett. Våre kabinansatte får faktisk diettpenger som ligger over statens satser, sier Sandaker-Nielsen. Det tillegget alene er på 4.000 baht (rundt 750 kroner) per døgn de kabinansatte overnatter i Skandinavia eller USA.

– Med de ulike tilleggene kommer snittlønnen opp mot 80.000 baht. Kabinsjefene har en høyere grunnlønn – 30.000 baht – og noen tjener godt over 100.000 totalt, legger han til. Det tilsvarer snaut 19.000 kroner etter dagens kurs.

Informasjonssjefen sier også at lønnsvilkårene må vurderes ut fra thailandske forhold. Der er gjennomsnittslønnen på bare 10.000 baht.

– De ansatte i Thailand har Bangkok som base, og ved alle våre baser tilbyr vi konkurransemessige, lokale lønns- og arbeidsvilkår, sier Sandaker-Nielsen.

– Sosial dumping
Kabinpersonalet er innleid gjennom Adecco i Thailand. Ingen er fast ansatt, og ingen er fagorganisert. Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier lønnsnivået som kommer fram i fjernsynsreportasjen, framstår som «utrolig».

– Hvis denne besetningen driver flyginger i Europa eller inn mot USA på denne typen lave lønninger, så ligger det langt under det som er vanlig i andre selskaper. Og da kan det kanskje ikke karakteriseres på noen annen måte enn sosial dumping, sier han til NRK.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.