Etter at Volkswagen avsluttet samarbeidet med Toyota om den folkevognifiserte Hiluxen ved navn Taro i 1996, har den tyske produsenten manglet en arbeidshest av det slaget.

Nå har samarbeidet blitt byttet med konkurranse, og endelig er erstatningen kommet; med Amarok går Volkswagen rett i strupen på nevnte Toyota Hilux.

Det første du må ta opp til vurdering ved kjøp av Amarok, er om du vil ha mest mulig lastebil, eller mest mulig personbil.

Det er nemlig større forskjeller enn baksete eller ikke på de to.

 

Mange valg
Det første valget man må ta er om man trenger baksete eller ikke. Prisen gjør det til et enkelt valg for de fleste av de antatt 700 bilene som skal selges i Norge. Uten baksete sparer du, litt avhengig av annet utstyrsnivå, mellom 180.000 og 230.000 kroner på. Barn er dyrt, også for pickup-fantaster.

Deretter må du ta stilling til motorstørrelsen. Her kommer Volkswagen "heldigvis" kun med to alternativer. Diesel begge to, selvfølgelig. Toliters motoren kommer med 122 eller 163 hestekrefter. Prisforskjellen er omkring 30.000 kroner.

 

Som på alle andre folkevogner må deretter utstyrsnivået velges; Basis, Trendline eller Highline. Prisforskjellene her er omkring 50.000 kroner fra laveste til høyeste utstyrsnivå.

Det siste valget, er det som skiller menn fra gutter. Permanent eller innkoblbar firehjulsdrift. Her styrer ikke lommeboka like mye, forskjellen er kun 1400 kroner. Med på kjøpet får du lavgir, såkalte heavy duty-fjæring og langt mer kredibilitet i offroadmiljøene, i tillegg til at du ofrer en god del komfort og personbilfølelse.

Vår testbil var en toseters varebilregistrert highline med 163 hestekrefter og innkoblbar firehjulsdrift. En modell det kommer til å gå mange av på norske veier.

Robust arbeidshest
Som arbeidshest er det ingenting å si på den nye folkevogna. Den virker svært robust, men det må også til om den skal kunne konkurrere med den udødelige Hilux. Lastekapasiteten varierer etter hva slags utstyr du laster bilen med, men for den tøffeste versjonen med innkoblbar firehjulsdrift kan det 2,5 kvadratmeter store lasteplanet ta opptil 1047 kilo, og tillater en hengervekt på 2800 kilo.

Til sammenligning tar Hilux opp til 990 kilo last og en hengervekt på 2250 kilo. Konkurrenten fra Isuzu tar omtrent like mye last, og kan dra en tilhenger på tre tonn.

 

Under panseret sitter altså den toliters dieselmotoren velkjent fra de fleste Volkswagen-modeller. Den passer svært godt i en slik type bil. Du holder under alle omstendigheter følge med resten av trafikken, og ute i terrenget har den absolutt kreftene som skal til for å få deg frem. I tillegg er dreiemomentet på kraftige 400 Nm allerede fra 1500 omdrininger, noe som må betegnes som veldig bra.

Vel så viktig er nok firehjulsdriftsystemet som i vår testbil er godt tilpasset kjøring utenfor allfarvei. Lavgirserien og differensialsperren bak sørger for det. Bilen klatrer fint oppover, og kravler seg også lett ned bakker på en trygg måte, om du lar systemene kjøre for deg. Sammen med firehjulsdriften jobber ESP-systemet, og er svært effektivt for terrengkjøring.

Kompromiss
Forestillingen om en lastebil som kjører som en personbil er noe som bilprodusentene alltid vil hevde gjelder deres biler, men helt der er vi ikke ennå. Og selv om ikke Amarok kjører som en Passat, er den antakelig det beste kompromiss som eksisterer mellom en skikkelig arbeidsbil og en vanlig personbil. Landeveiskomforten kan ikke måle seg med en personbil, men bilen er behagelig på veien, og sluker ujevnheter på en imponerende måte til å ha såpass lastekapasitet. Styringen gir nok feedback, selv om den ikke er overfølsom.

 

Bak rattet er det lett å finne seg til rette i gode seter og med bra sittestilling. Den opplevde kvaliteten er svært god, og hadde jeg ikke visst bedre, kunne jeg trodd jeg satt i en Passat.

Jeg synes det er tøft med sperrer og lavgir, så jeg ville valgt den utgaven, men måtte da ha tatt til takke med mer støy og dårligere fjæringskomfort, så man skal lide for tøffheten som trengs for å kunne frakte et tonn med bilen.

Alt i alt er oppsummeringen av Amarok at den er en dugendes arbeidshest som tar deg dit du vil, men kanskje viktigst; med gode kjøreegenskaper på vei og slett ikke så verst utseendemessig.

Vi kjørte også en personbilregistrert femseter, og der er personbilfølelsen god og støydempingen adskillig bedre, men prisen gjør den uaktuell for den jevne pickup-kunde.



Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.