Nå varsler Icas konsernsjef Per Strömberg en mye tøffere linje mot leverandørene, skriver Dagens Næringsliv.

I glansdagene på slutten av 1980-tallet, da Stein Erik Hagen eide Rimi, hadde lavpriskjeden rundt 30 prosent av det norske dagligvaremarkedet. Siden har det gått nedover. Den svenske dagligvaregiganten Ica som i dag eier de norske Rimi- og Ica-butikkene, har nå under 13 prosent av det norske dagligvaremarkedet - og er desidert minst av de fire store dagligvareaktørene.

Mens konkurrentene Norgesgruppen, Reitangruppen og Coop-systemet tjener flere hundre millioner i kvartalet på å selge brød og toalettpapir, går Ica Norge med blodrøde tall kvartal etter kvartal, år etter år.

Sist Ica tjente penger i Norge var i 2007.

Siden har dagligvarekonsernet tapt nesten fire milliarder svenske kroner i Norge. Aller styggest ble tallene ifjor. Da tapte Ica Norge knapt 1,3 milliarder svenske kroner.

- Kan ikke starte med 100 meter tillegg
2012 ligger an til å bli et nytt marerittår. I løpet av de ni første månedene har Ica Norge tapt 857 millioner svenske kroner, som tilsvarer cirka 730 millioner norske kroner,

- Lønnsomheten i dagligvarehandelen påvirkes fundamentalt av innkjøpsprisene. I Norge skal vi bli tøffere i forhandlingene slik at vi får bedre vilkår, sier Strömberg til DN.

Sjefen for Ica Norge, Thorbjørn Theie, mener Ica har dårligere betingelser enn sine norske konkurrenter.

- Alle leverandørene sier de vil ha fire store aktører, da må de også vise det. Vi kan ikke starte med 100 meter tillegg, sier Theie.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.