Ikke mindre enn tre motorer har Peugeot plassert inn i den nye 308 R HYbrid. Det avstedkommer en kompaktbil med superbilytelser.

En firesylindret bensinmotor på 1,6 liter med 270 hestekrefter er basismotoren. I tillegg er det plassert en elektrisk motor på 115 hestekrefter som er koblet til girkassen, samt enda en lik motor som driver bakhjulene.

Peugeot Sport har jobbet med spesifikasjonene til alle komponenter, og ikke minst med plasseringen av disse. De tre motorene kan jobbe sammen eller helt uavhengig av hverandre.

Samlet blir dette altså 500 hestekrefter som gir en akselerasjon fra null til 100 km/t på fire sekunder, og en begrenset toppfart på 250 km/t. Ettersom den er en ladbar hybrid, har ikke bilen et CO2-utslipp på mer enn 70 gram per kilometer.

-Dette er en bil som viser hvor vi er på vei. Peugeot understreker at dette ikke er en konseptbil! Denne drivlinja kan dukke opp i fremtiden, skriver Stian Gihle som er PR- og informasjonssjef i Peugeot Norge i en epost.

Les også DNs duell mellom stasjonsvognene fra Peugeot, Volkswagen og Opel: Familiens gråtkvalte valg

Motorene kan styres via fire kjøreprogrammer. Full kraft fra alle tre motorer med 500 hester og 730 newtonmeter dreiemoment får man i «Hot Lap Mode». Litt roligere går det i «Track Mode» med bensinmotoren og elmotoren bak som leverer 400 hestekrefter og 530 newtonmeter. «Road Mode» er ment til daglig bruk, med "kun" 300 hestekrefter og 400 newtonmeter til disposisjon. «ZEV» er full elektrisk modus. Det er i hovedsak motoren bak som gjør jobben, men ved mye gasspådrag hjelper elmotoren foran til.

For å forbedre kjøreegenskapene er sporvidden økt med 80 millimeter. For å sikre optimale kjøreegenskaper er vektfordelingen finpusset. Et 3 kWt Litium batteri er plassert under setene bak, der bensintanken var før. Bensintanken er plassert over den elektriske motoren som driver bakhjulene. Batteriet kan hurtiglades på en halv time, men lades også via elmotorene som hjelper til med å bremse bilen, samt at bensinmotoren kan brukes som generator.

Interiøret er nytt med en større senterkonsoll og fire bøtteseter. 308 R HYbrid kommer også med materialer som tidligere kun har blitt brukt på konseptbiler. Dashbord og dører er trukket i et stoff som er laget ved hjelp av en digital veveteknikk. Kompakt ratt, girhendler bak rattet og head-up instrumenter hører selvsagt også med her.

 

Se DNs video om Peugeot 208 GTI og Ford Fiesta ST:

De billigste GTI-bilene
Ford Fiesta og Peugeot 208 GTI kjemper om topplasseringen i denne klassen
02:02
Publisert:

 

Bilen har forøvrig omtrent like ytelser som denne:

En lyd du sent vil glemme
Dns biltester har fått en ny favoritt fra Mercedes
02:09
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.