Det bekrefter PFU-rådgiver Ingrid Nergården Jortveit til Medier24.
Sekretariatet mottok klagen, som omhandler punkt 1.1 og 2.6 i Vær varsom-plakaten, forrige uke. Disse punktene tar for seg skillet mellom journalistikk og reklame og pressens frie, uavhengige rolle.
Klagen er rettet mot en annonse fra Equinor som ble sendt i podkasten «Forklart» fra Aftenposten. Annonsen tok for seg temaene energi og klima.
Stabssjef Morten Andersen i Aftenposten sier de tar PFU-klagen til etterretning.
– Vi har mottatt en klage på en annonse i en podkast. Så vil vi naturligvis svare på den klagen, og behandle den på helt vanlig måte, sier Andersen til Medier24.
Han legger til at Aftenposten er opptatt av å skille mellom annonser og redaksjonelt innhold. Avisen vil nå ta kontakt med klager og prøve å finne en minnelig løsning. Dersom det ikke er mulig, vil avisen levere et tilsvar til PFU.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.