Først på DNvinklubb:

I Barolo er 2010-årgangen regnet som en av de beste igjennom tidene, i Barbaresco er ikke det helt tilfelle. Derfor har Aldo Vacca besluttet at ingen enkeltvinmaksviner vil bli lansert i årgangen og alt druemateriale fra de vinmarkene har blitt puttet i deres standard Barbaresco. Som igjen har gjort den bedre enn foregående år, og et av de beste kjøpene i polets hyller akkurat nå.

- Det er vanskelig, sier Aldo Vacca. Folk tenker at Barolo og Barbaresco har like årganger, men sånn er det ikke. Regn på høsten gjorde at vinene fra 2010-årgangen mangler noe dybde og struktur i Barbaresco. Det er en god og klassisk årgang for oss, men ikke fantastisk sammenlignet med de siste årgangene som har vært veldig gode. Sånn sett er vi svært bortskjemte, og derfor besluttet vi å bare lage en Barbaresco med alle vinmarkene i en vin.

Kompromissløst. Det er ikke ofte vinkooperativer omtales med respekt av både presse og produsenter. Men med kompromissløs konsentrasjon om kvalitet og nebbiolo har Produttori del Barbaresco klart nettopp den bragden. I dag kan kooperativet ta store deler av æren for at Barbaresco i dag nyter høy anerkjennelse.

Det hele begynte i 1894 da Domizio Cavazza stiftet Cantine Sociali di Barbaresco. Som lærer på ønologiskolen i Alba begynte han å hjelpe lokale bønder med nye og bedre teknikker i vinmarken, mens han selv konsentrerte seg om selve vinmakingen. Han definerte hvordan vinene skulle være, og ga vinstilen navn etter landsbyen der de laget vinen: Barbaresco var født! Cavazza døde dessverre i 1913, og etter vanskelige år under og etter første verdenskrig ble kooperativet lagt ned i 1923.

Skapt av kirken. I 1958 gjenoppsto det, denne gang initiert av en av kirkens menn. Den lokale presten Don Marengo Fiorino ønsket å løfte regionens ry, bøndenes selvfølelse og muligheten til å tjene bedre penger ved å lage vinen selv. Normaltilstanden på den tid var å selge frukten videre til større hus og agenter, ofte til dårlige priser og med opp til ett års kreditt. Don Marengo Fiorino fikk med ni familier som igjen skulle bygge kongstanken fra 1894. Den kanskje viktigste beslutningen kooperativet tok var at hvis de skulle klare å selge Barbaresco, måtte kvaliteten være god, ikke på noen måte dårligere enn sine private konkurrenter. Dette stred med de fleste andre kooperativers forretningsideer på den tiden. Markedet kooperativene som regel mettet var enkle restauranter hvor vin ble solgt på glass, eller privatpersoner som tok veien forbi det lokale kooperativet for å fylle opp familiens plastdunk.

- For å opprettholde kvaliteten det er fremdeles to ting som er essensielt for oss, og som også er mye av nøkkelen til vår suksess: Bøndene må selge all nebbiolo til kooperativet, så de ikke begynner å konkurrere mot oss og dermed seg selv. Videre betaler vi for god kvalitet, ikke kvantitet, og vi gir medlemmene høyere pris enn markedet ellers. Det gjør at det lønner seg å jobbe deretter, forteller Aldo Vacca, direktøren for Produttori gjennom mange år.

Konsentrasjonen om på kvalitet ledet også til at de, samme år som Gaja, var de første til å vinifisere og tappe cru’ene  sine separat i Barbaresco. Gaja lanserte tre cru fra 1967-årgangen og Produttori fem, som de senere slapp på markedet som Riserva.

– Kooperativet bestod av mange små dyrkere som ofte satt på de beste delene av de beste vinmarkene. Disse godbitene hadde tidligere fylt ut større blandinger. Det var en helt naturlig tanke å tappe disse gode vinene for seg selv. En honnør til dyrker og vinmark, forteller Aldo.

Dette er en tradisjon som fortsatt lever, alle cruene som slippes fra Produttori selges som Riserva. Det som ikke går i Riserva’en, ender opp i deres normale Barbaresco. I den anledning er også 2006-årgangen svært omdiskutert og ettertraktet, da kooperativet gjorde helomvending og lot være å tappe sine cru som tidligere annonsert. Hvilket betød at de siste tappingene av deres Barbaresco nærmest var rent cru-materiale solgt til normal pris. Markedet, kanskje spesielt det amerikanske, gikk av hengslene. Det forteller også litt om dette kooperativets anerkjennelse.

Bare nebbiolo. I dag har kooperativet 52 medlemmer som til sammen disponerer 105 hektar, utelukkende nebbiolo. Aldo, som leder hele operasjonen, jobbet i yngre år for Angelo Gaja, men valgte å gå til Produttori da han fikk muligheten. Vinene gjæres i og stål og sementtanker ved 28 grader, fire ukers skallmaserasjon med daglig overpumping. Altså veldig tradisjonelt og med lite innblanding.

- Jeg synes nebbiolo, som pinot noir, er så nydelig i seg selv at den ikke trenger noen manipulasjon fra vår side, sier Aldo.

Fermentering og malolaktisk gjæring foregår i cantianen i Barbaresco, etter en naturlig kuldestabilisering. Kooperativet har funnet ut at det kun holder å åpne kjellerdørene en kortere periode gjennom vinteren, da sørger naturen for resten  og Aldo er ikke redd for å miste kvaliteten på vinene med stabiliseringen

- Vinen mister noe farge og noe av toppfrukten går kanskje tapt. Men vi filtrerer ikke og den naturlige klaringen forbereder vinene og gjør dem stabile gjennom lagringsperioden, forklarer han.

Vinene lagres 36 måneder i botte og seks måneder på flaske. Riservaene lagres i fem år, ett år lenger enn de formelle kravene.

- Produksjonen nærmer seg 500 000 flasker i året, den har økt de siste årene  fordi dyrkerne planter mer. Vi har investert mye i den nye kjelleren og nedgangstidene som begynte i 2007 gjorde oss litt urolige. Men vi har et sterkt marked og heldigvis vil folk drikke Barbaresco. Vinene våre er kjent for god kvalitet og god pris, så vi har ikke merket nedgangen i markedet så mye, sier Aldo.

Produttori kjører en stødig linje og leverer gode viner til veldig pene priser. På spørsmål om de noen gang har vurdert å forandre oppskriften, leke med barrique, rotorfermentorer eller lignende sier han summarisk:

- Vil du følge moten er du alltid sent ute. Du blir fort hengende etter, derfor har vi holdt oss til vår måte å lage vin på. Vi vil vi heller fokusere på de gode tingene vi gjør. Vellagede, klassiske viner er sjelden upopulært.

 

31906 Barbaresco 2010
Produttori del Barbaresco
Piemonte, Italia
Kroner 249,90 basiskategori 3
91 poeng
Better Wines    
Dyp bringebærfrukt, lær og mineraler med innslag av kirsebærblomst og nøtter på duft. Fast og delikat kjernefrukt på smak, kombinert med med en lang sammensatt utgang med en finkornet og fyldig tanninstruktur, mineraler og en lett krydret avslutning. Drikk nå til 2025. Passer til lam og okse. BDK     (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.