Venstre har sagt nei til den Frp-godkjente bompengeskissen, som blant annet tar til orde for lavere bompenger.
Trine Skei Grandes parti mener den forelagte skissen vil føre til økt trafikk i byene, noe som i så fall vil være i strid med Granavolden-plattformen mellom de fire regjeringspartiene Høyre, Frp, Venstre og KrF.
I regjeringsplattformen står det at «regjeringen har som mål at all vekst i persontrafikken i byene skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange». Venstre mener altså at reduksjon av bompenger ikke vil være forenlig med dette såkalte nullvekstmålet.
TØI: «Reell bekymring»
Nå får Venstre støtte fra Transportøkonomisk institutt, som mener bompengeskissen Frps landsstyre godkjente søndag vil føre til økt trafikk i byene.
– Venstres bekymring om at den nåværende bompengeskissen vil føre til økt trafikk i byene er absolutt reell, sier Kjell Werner Johansen, assisterende direktør i Transportøkonomisk institutt.
Han legger til:
– Men det skal nok større reduksjoner til for å se en stor økning – jeg kan se for meg én til to prosent.
Samtidig sier den assisterende direktøren at det er for tidlig å si noe om hvor mye lavere bompenger det må bli før man ser noe utslag på trafikken i byene.
– Det blir spennende å se på utslagene man har hatt av økningene de siste årene. Men den nåværende skissen utgjør ikke stor reduksjon i bompengebelastningen, bare 10–15 prosent – eller tilbake til nivået fra 2018, sier Johansen.
– Det er ikke sånn at folk løper til bilene sine bare fordi bompengene blir senket med to kroner. Det kommer an på hvordan det blir gjort i praksis, og hva størrelsesordenen er.
Frp «skremt» over TØI
Morten Stordalen (Frp), første nestleder for transport- og kommunikasjonskomiteen, sier til DN at han er overrasket over TØIs vurdering.
– Jeg er skremt over at en forskningsinstitusjon som TØI uttaler seg om noe de ikke kjenner innholdet i. Jeg er ikke kjent med at de har fått oversendt noe, sier Stordalen.
– Det virker jo som om denne skissen er i strid med Granavolden-erklæringen. Hva tenker du om det?
– Jeg vil ikke kommentere skissen, det er en sak mellom de fire partiene.
– Hvordan skal dere komme til enighet med Venstre i denne saken?
– Vi har en glimrende partiledelse som tar seg av dette. Mest av alt er jeg overrasket over at TØI kan uttale seg om et utkast de ikke har sett, sier Stordalen.
Etter søndagens landsstyremøte i Frp hersker det fortsatt stor uenighet mellom partene. Frp sa ja til bompengeskissen, men vil ikke forhandle videre.
KrF ville ikke svare konkret på hvor partiet står i bompengespørsmålet, mens Høyre sa de sier ja dersom de andre gjør det.
Venstre sa derimot blankt nei, men vil fortsette å forhandle. Ifølge DNs kilder er partiet altså bekymret for at lavere bompenger vil føre til økt trafikk i byene.
Lenge å vente
Statsminister Erna Solberg (H) ble søndag intervjuet av flere medier om krisen, og pekte på at det snart er tid for regjeringens budsjettkonferanse. Der gjøres avklaringer for neste års statsbudsjett, og skal det komme bompengetiltak nå vil de bli diskutert der.
Samtidig sier sentrale kilder i både Frp og Venstre til DN at det kan ta for lang tid å vente til 28. august.
– Vi trenger noe nå, sier en Frp-kilde, som for en gangs skyld får støtte fra Venstre:
– Vi er midt i valgkamp, og må snart fokusere på det, sier Venstre-kilden.
Høyre kommer til å støtte skissen som Frp har godtatt hvis den får støtte fra de andre partiene. Det er heller ikke ventet stor motstand fra KrF, der sentralstyret fikk en orientering fra partilederen søndag kveld.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.