Mandag braket det løs. Toppolitikerne blir kort tilstede - trolig kortere enn før. Men det vil fortsatt kry av stortingsrepresentanter og regionale politikere på denne møteplassen mellom politikk, nærings- og organisasjonsliv. Private bedrifter og interesseorganisasjoner dominerer de offisielle deltagerlistene. Svært mange offentlige etater og organisasjoner er også representert. Dessuten stiller selvsagt pr- og kommunikasjonsbyråene mannsterkt for å bistå med å få kundenes budskap frem.

Inflasjon?

– Er deltagertallet og -trykket nå så stort at det går inflasjon i lobbyvirksomheten – at påvirkningsmulighetene faller for de mange som ønsker å fremme sine interesser?

– Det tror jeg ikke. Husk at bykjernen i Arendal er intim. Det kan være tungt for lag og foreninger å få treffe stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer. Her er det lett å få slå av en prat, sier Robert Nordli, ordfører i Arendal og medlem av rådet for arrangementet.

Nordlis anslag er på 70.000 besøkende, noe kommer lokale hoteller, serveringssteder og butikker til gode. Arendalittene leier ut hytter og hus.

– Det er jo et arrangement for hele Agder, sier han.

Hans egen kommune har kostnader til infrastruktur og administrasjon, mens sponsorer og inntekter fra 200 stands skal sørge for at kommunen går i null. Årets budsjett er på 7,7 millioner kroner.

Lobby-jobb

– Jeg er grunnleggende positiv til Arendalsuka. Og nei, verdien som møteplass for å fremme budskap og dele kunnskap faller ikke selv om mange møter. Tvert imot! Men de som skal lykkes må ha mot til å være tydelige, sier pr- og kommunikasjonsnestor Hans Geelmuyden i Geelmuyden Kiese.

Hans selskap skal være representert med mellom 15 og 20 personer i Arendal.

– Det handler om å komme med nyheter, ny kunnskap og nye argumenter. Den som kommer som nummer to i debatten med samme argumenter kan like god la være, de blir ikke hørt, sier Geelmuyden.

Fjorårets oppmerksomhetsvinnere i Arendal var Per Sandberg og Bahareh Letnes.
Fjorårets oppmerksomhetsvinnere i Arendal var Per Sandberg og Bahareh Letnes. (Foto: Gunnar lier)

– Er du overrasket over at så mange offentlige etater og institusjoner møter – kanskje for å drive lobbyvirksomhet overfor sine egne politiske overordnede?'

– Nei. Få dem frem i lyset. Det har de godt av. Alle trenger litt sol på kroppen. Ikke minst offentlige etater, sier Hans Geelmuyden.

Konkurrenten First House skal være i Arendal for å utføre oppdrag for et tyvetall kunder.

– For eksempel medieaktiviteter, arrangementsregi, ordstyreroppdrag og gjennomføring av undersøkelser. I tillegg har First House i år to egne arrangementer, sier sjefen Per Høiby, som har rundt ti medarbeidere i byen.

Et lite døgn i Arendal. Erna Solberg og Jonas Gahr Støre tar mandagens partilederdebatt under Arendalsuka, men reiser fort videre. Et hopetall interesseorganisasjoner og bedrifter blir uken ut. (her fra fjorårets arrangement)
Et lite døgn i Arendal. Erna Solberg og Jonas Gahr Støre tar mandagens partilederdebatt under Arendalsuka, men reiser fort videre. Et hopetall interesseorganisasjoner og bedrifter blir uken ut. (her fra fjorårets arrangement) (Foto: Gunnar Lier)

Politikere og andre

Alle partilederne kommer til tv-sendt debatt mandag kveld. Statsminister Erna Solberg tar etter planen med ett eller to arrangementer tirsdag morgen før hun reiser fra Arendal. Noen partinestledere kommer, dessuten har «halve» stortingsgruppene til flere partier tenkt seg innom for kortere eller lengre tid.

–Ja, det er jo lobbyistenes fest det er, sier Venstres Terje Breivik.

– De fleste blir én til to dager, sier Høyres generalsekretær John-Ragnar Aarseth, som regner med at partiet bruker rundt 300.000 kroner på arrangementet,

Politikere DN har snakket med kaller det imidlertid et problem at Arendalsuka kommer så tett på ettersommerens valgkamp.

Blant de øvrige 880 arrangørene av debatter og sammenkomster er minst 10 prosent kommersielle bedrifter – alt fra Equinor og Veidekke via advokat – og revisjonskjemper til lille og Kautokeino-baserte Digital Medarbeider as.

– Gjennom arrangementene kommer vi i kontakt med politikere, samarbeidspartnere og potensielle kunder, og vi får satt temaer som er viktige for oss og bransjen på agendaen. Få steder kan man nå så mange sentrale beslutningstagere og påvirkere som i Arendal under uka, sier konserndirektør Lars Erik Lund i Veidekke.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.