Daglig leder Erlend Olsen i LT Tech, som i dag vedlikeholder luftambulansen, sier til Klassekampen at Babcock har gått for det minst ressurskrevende vedlikeholdsprogrammet. Olsen sier de ikke ønsket å kutte vedlikeholdsressursene på grunn av «ekstreme operasjoner i Norge».

– Vi kunne i teorien ha spart én million per flymaskin i året, noe som gir ti millioner. Det er en ganske markant reduksjon av ressursene for å sikre kvalitet på maskinene, sier Olsen.

Begge vedlikeholdsprogrammene er godkjente av Luftfartstilsynet, og når Babcock tar over neste sommer er det med splitter nye flymaskiner.

«Nye fly krever mindre vedlikehold enn eldre fly. Vi har lang erfaring fra bransjen, og kan forsikre om at vi tar vedlikehold og sikkerhet på største alvor. Vi følger de programmene for vedlikehold som er anbefalt av produsenten, og det er viktig å understreke at vedlikeholdsprogrammet også skal også godkjennes av myndighetene», skriver daglig leder i Babcock, Marius Hansen, til avisen.

Vinnertilbudet fra Babcock var om lag 47 millioner kroner lavere enn tilbudet fra Lufttransport.(Vilkår)