– Det blir hardere styring fra staten. Lokalpolitikerne har hatt svake incentiver til å holde kontroll på kostnadene når staten betaler det meste i avtalene om kollektiv- og veiutbygging i byene. De kan ikke lenger bare velte kostnadene over på bilistene.

Det sier samferdselsminister Jon Georg Dale etter regjeringens nye bompengeløsning. Etter mye frem og tilbake mellom regjeringspartiene, der særlig Frp sto mot Venstre, stilte til slutt statsminister Erna Solberg (H) et ultimatum til regjeringspartnerne. Enigheten innebærer at statens andel av kostnadene til de såkalte byvekstavtalene kan økes fra dagens 50 til 66 prosent, mot at halvparten av forskjellen kommer bilistene til gode i form av lavere bompenger.

Kutt må til

Dale mener kommunene kan måtte kutte i ambisiøse utbyggingsprosjekter nå:

– Lokalpolitikerne må både styre bedre og sørge for bedre kostnadskontroll. Og ja, de kan måtte kutte ut for ambisiøse utbyggingsprosjekter, sier Dale.

Regjeringens avtale fra fredag kveld fastslår at kommuner og fylkeskommuners egenandel skal opp til 20 prosent av regningen i de nye byvekstavtalene.

Dermed må lokalpolitikerne ta en langt høyere andel av regningen enn det som har vært vanlig i en del prosjekter. Dale sier til DN at kravet om 20 prosent lokal egenfinansiering skal være oppfylt idet nye avtaler legges frem for Stortinget til godkjennelse.

Betyr full stopp

– Dette er den mest alvorlige meldingen vi kunne få, sier Tromsøs ordfører Kristin Røymo (Ap) som både frykter store utsettelser og uhåndterlige kostnader.

– Vi skulle jo starte i år. Det som skjer nå er full stopp i Tromsø, sier hun.

Tromsø må ifølge Røymo ut med mellom 830 og 1,6 milliarder kroner for å innfri kravet til 20 prosent egenandel som nå er stilt til kommunen. Hvor mye vet hun ikke, det avhenger av hvilke prosjekter staten finansierer.

– Uansett: Vi i har ikke de pengene. Hvor tenker man vi skal ta dem fra, spør hun.

– Skal dere skrinlegge planene, da?

– Jeg tenker at vi ikke har mulighet til å skrinlegge planen. Vi trenger den. Tromsø har vokst med ett Harstad de siste 25 årene, uten at vi har bygget veier, fortau eller kollektivfelt.

Skal det bli mulig å gjøre noe nå, må staten gi kommunene større overføringer, mener hun.

Kristin Røymo (Ap), ordfører i Tromsø, varsler full stopp i byplanene som skulle iverksettes i år.
Kristin Røymo (Ap), ordfører i Tromsø, varsler full stopp i byplanene som skulle iverksettes i år. (Foto: Lars Åke Andersen)

Røymo sier alternativet er at kommunene må kutte i midler til lærere og sykepleiere.

– Midt i en lokal valgkamp velter regjeringen kostnader over på kommunene, kostnader som det blir veldig vanskelig å ivareta.

– Jeg gir terningkast 1, sier Røymo om byvekstpakken.

Selv om Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger allerede har avtaler på plass, skal ikke disse byene uten videre slippe unna økt egenandel i fremtiden. Dale sier 20-prosentkravet vil gjelde ved senere rullering av de eksisterende avtalene for de fire største byene.

Miljø og samferdselsbyråd i Oslo, Lan Marie Berg (MDG), uttalte til Dagbladet søndag at det er uaktuelt for Oslo-byrådet å kutte i bompenger, slik regjeringens bomavtale forutsetter. Dermed vil byrådet i Oslo takke nei til bompengeavtalen.

Dale advarer Oslo mot sitt nei til avtalen.

– Da risikerer byrådsleder Raymond Johansen og byråd Lan Marie Nguyen Berg å tape milliarder fra staten i fremtiden når de nå nekter å redusere bompenger, sier Dale.

Ifølge statsråden var kravet om større lokal egenandel svært viktig for Frp i forhandlingene om den nye bompengeavtalen.

Trondheim slipper unna

Trondheim og nabokommunene er de siste som inngikk byvekstavtale med staten – den ble undertegnet i vår.

Trondheimsavtalen gjelder ti års-perioden 2019-2029, hvor det anslagsvis skal bruks 18,9 milliarder kroner i alt. Ifølge leder Henning Lervåg i «pakkens» sekretariat er det forutsatt at staten skal betale drøye 52 prosent, bompenger vel 37 prosent og fylke og kommuner så vidt over ti prosent av regningen.

– Hver krone mer fra kommunekassen betyr mindre til skole, eldreomsorg og annet, sier Trondheims ordførere Rita Ottervik (Ap), som slapp unna i denne omgangen.

– Vi hadde ønsket oss mer fra staten. Jeg håper inderlig at Trondheims andel ikke vil øke fremover, sier Ottervik (Ap). Hun tør ikke anslå hva et krav på 20 prosent egenfinansiering ville betydd nå.

– Til det er tallene og bompengeavtalen for uklar, sier hun. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.