– Summen av det Ap foreslår, både i Oslo og nasjonalt, spenner bena under elbilpolitikken, og vil gjøre det mindre attraktivt å kjøre elbil. Det er usedvanlig korttenkt.

Det sier Eirik Lae Solberg (H), nestleder i Oslo Høyre og medlem av Finansutvalget i bystyret i Oslo.

Han sikter til Aps finanspolitiske talsperson Hadia Tajiks utspill lørdag om å innføre et tak på momsfritaket på de dyreste elbilene.

I Aps alternativ til regjeringens statsbudsjett foreslår Tajik å innføre et tak på momsfritaket til de dyreste elbilene, i prisklassen fra 600.000 og oppover.

– Det er nok fordeler for de pengesterke nå, som til sammen har fått mer enn åtte milliarder i skattekutt siden 2013. Det burde være en grense for hvor dyre biler staten skal subsidiere, sa Tajik til DN.

Nå reagerer både Høyre og Venstre på Tajiks utspill. De mener det er altfor tidlig å ta bort fordelene og sier Tajik og Ap undergraver elbilpolitikken med forslaget.

Vil beholde fordeler

– Jeg reagerer kraftig fordi det føyer seg inn i rekken av Ap-utspill som svekker elbilpolitikken. Man bør sørge for å opprettholde fordelene, som lading, parkering og lavere takster i bomring. Om få år vil elbiler med lang rekkevidde være tilgjengelig for alle, og da må de med lav og middels inntekt også få glede av fordelene ved å ha elbil, sier Lae Solberg.

Han får støtte av Guri Melby, stortingsrepresentant og sentralstyremedlem i Venstre. Hun er også klar på at fordelene ved å eie elbil må beholdes, dersom målet om en utslippsfri bilpark skal nås innen 2025.

– Vi vet at elbil-salget er sensitivt for endringer, og brå endringer som det Ap foreslår nå, er veldig dumt. Det er lett å vise til at dette kun vil ramme de dyreste bilene, men nå er det jo sånn i dag at skal man ha de bilene med lengre rekkevidde, så må man opp i prisklasse, sier Melby.

Bakgrunnen for Tajiks utspill kommer etter en oversikt fra Finansdepartementet som sammenligner det samlede avgiftstrykket for livsløpet til en Tesla X opp mot andre modeller i samme prisklasse og med samme funksjon. Tallene viser altså at en som kjøper Teslas toppmodell, betaler 7700 kroner i avgifter, mens en som velger fossile VW Touareg, bidrar med 569.000 kroner til statskassen.

Skei Grande meldte seg på

Ap har tidligere forslått å innføre et slikt makstak for momsfritak, da Marianne Marthinsen var finanspolitisk talsperson. Senterpartiets nestleder Ola Borten Moe ville også gå i samme retning, men ble stemt ned av eget parti på landsmøtet. Regjeringen har isteden foreslått et momsfritak ut fra vekt.

– Dette ville ikke bidratt til den omfordelende effekten Ap ønsker, og ble heller ikke støttet av de daværende støttepartiene KrF og V, og ble stemt ned. Nå er det på tide å se fremover igjen, og ikke og vente på en regjering som går og sparker i grusen, sa Tajik til DN lørdag.

Det er i dag ifølge SSB 15 ganger flere elbiler per voksen i de rikeste husholdningene enn i de med lave inntekter. Staten mister nesten seks milliarder kroner årlig i skatte- og avgiftsinntekter på grunn av elbiler.

Mandag morgen meldte også Venstre-leder Trine Skei Grande seg på i debatten. I et innlegg på Twitter skriver hun at « … misunnelsen er en større drivkraft enn ønske om en bilpark med nullutslippsbiler».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.