Senterpartiets landsmøte vedtok lørdag at partiet vil kreve inn merverdiavgift for nye elbiler som koster mer enn 600.000 kroner. Momsfritaket skal fortsatt gjelde opp til 600.000, mens det skal betales full merverdiavgift på 25 prosent for beløp over denne grensen, mener Senterpartiet.

Arbeiderpartiet og SV har tidligere gjort tilsvarende vedtak, noe som betyr at dette kan bli innført hvis det blir regjeringsskifte etter valget i september.

Sp-landsmøtet vedtok samtidig at bruksfordelene for elbiler gradvis skal fases ut.

«Symbolpolitikk»

– Unødvendig symbolpolitikk. Dette vil begrense elbilandelen og åpenbart bety noe for salget vårt, sier Morten Scheel, administrerende direktør i Autozentrum Sport, som importerer og selger Porsche i Norge.

Administrerende direktør Morten Scheel i Porsche Norge.
Administrerende direktør Morten Scheel i Porsche Norge. (Foto: Gunnar Lier)

Han forteller at basisutgaven av bestselgeren Porsche Taycan Cross Turismo koster 850.000 kroner, og fort én million kroner med ekstrautstyr. Med full moms over 600.000 betyr det at denne modellen blir 100.000 kroner dyrere ut til kunden.

Porsche Taycan ble en umiddelbar suksess da den først kom til Norge i januar i fjor. Med et salg av 1221 eksemplarer i 2020, snudde denne modellen minus til pluss og sørget for tidenes år for den norske Porsche-importøren med mer enn dobling av driftsinntektene.

Ønsker forutsigbarhet

Alle de dyreste elbilene vil rammes hvis momsfritaket fjernes, som de dyreste modellene fra Tesla og Mercedes. BMWs nye modell iX er ventet i høst, og med en pris på bortimot én million kroner vil også denne modeller i utgangspunktet bli 100.000 kroner dyrere.

Porsches elektriske modell Taycan Cross Turismo blir dyrere med Senterpartiets politikk.
Porsches elektriske modell Taycan Cross Turismo blir dyrere med Senterpartiets politikk. (Foto: Gunnar Lier)

–Det er ikke en riktig måte å gjøre det på når dette kommer brått og over natten. Vi er for en fornuftig utfasing av elbilfordelene, men primært ønsker vi forutsigbarhet, sier Scheel.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.