En London-taxi malt i norske farger står utenfor Hotel Plaza i Oslo. Men den er ikke helt som andre London-taxier. I slutten av januar ble den første elektriske London-drosjen levert i hjembyen, og under en elbilkonferanse i Oslo denne uken viser produsenten London EV Company (LEVC) frem en nordisk versjon av den ikoniske bilen.

Selskapet har produsert de tradisjonelle London-drosjene i nesten 70 år, men nå har utslippsreguleringene i London gjort at bilene må kunne kjøre utslippsfritt.

Selskapet er i likhet med Volvo et datterselskap av den kinesiske giganten Geely, og har spyttet inn 325 millioner pund i en ny fabrikk i Coventry.

Norsk aluminium

LEVC TX som bilen heter, er en elbil som kan lades fra strømnettet, og har en ekstra motor som fungerer som strømgenerator, slik at den ikke får problemer med rekkevidden. Bilen kan via gps tvinges til å kjøre på ren strøm inne i bykjerner.

– Norge er et interessant marked, på linje med Amsterdam, hvor vi har fått bestillinger på 225 biler allerede. Vi vil hjelpe byer som sliter med utslippsproblemer. I tillegg er det komponenter på bilen som er norske, sier Phil Henrick, salgssjef i LEVC, i det han inntar baksetet i bilen.

Sammen med ham sitter Egil Hogna, konserndirektør for Hydros forretningsområde Extruded Solutions, tidligere var Sapa, som leverer norsk aluminium til den nye bilen. Ettersom bilen har et batteri som veier over 300 kilo, er vekten på resten av bilen svært viktig. Vekten for bilen som kan ta seks passasjerer er dermed på omkring 2,2 tonn.

I nesten 70 år har selskapet som nå heter LEVC produsert de tradisjonelle taxiene i London. Torsdag hadde salgssjef Phil Henrick tatt med seg en spesialdesignet, elektrisk drosje til en elbilkonferanse i Oslo for å friste norske drosjeselskaper.
I nesten 70 år har selskapet som nå heter LEVC produsert de tradisjonelle taxiene i London. Torsdag hadde salgssjef Phil Henrick tatt med seg en spesialdesignet, elektrisk drosje til en elbilkonferanse i Oslo for å friste norske drosjeselskaper. (Foto: Per Thrana)

– Omkring 300 kilo av denne bilen er norsk. Mange andre biler har norske deler, men denne har mer enn de fleste. Hele rammen er av norsk aluminium. Vi måtte gjenåpne vår fabrikk i Wales. Det ble et behov for det på grunn av denne bilen. Nå jobber 70 personer der, og vi regner med å doble det, sier Egil Hogna.

DN skrev i høst om hvordan Sapa hadde investert over hundre millioner kroner i for å gjenåpne fabrikken i Wales.

Norgestaxi: – Spennende

Viseadministrerende direktør Erlend Eidsvoll i Norgestaxi sier det er aktuelt for dem å kjøpe inn de nye, elektriske London-taxiene.

– Ja, så absolutt. Dette er interessant og spennende. Drosjenæringen står for en betydelig andel av persontransporten i Norge. Utslippsmessig er vi avhengig av biler som går på elektrisitet eller hydrogen, sier Eidsvoll.

Han viser til at Oslo kommune har en plan om at alle taxier skal være utslippsfrie innen få år.

– Per i dag er det ikke så mange elbiler som både har den rekkevidden vi trenger og plass til bagasje og personer, sier Eidsvoll.

Oslo kommune hadde i høst ute på høring en forskrift for nullutslipp for drosjer. Denne saken skal etter planen behandles i bystyret i 2018.

LEVC TX har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 129 kilometer, mens denne øker til 606 kilometer når man kobler inn ekstramotoren som fungerer som strømgenerator. Bilen kan altså via gps tvinges til å kjøre på ren strøm inne i bykjerner, dersom det skulle være nullutslippsbegrensninger.

Importavtale på plass

LEVC skal produsere 4000 biler i år, og halvparten skal gå til hjemmemarkedet. Etterhvert skal selskapet også bygge en varebil basert på samme teknologi.

Den norske importen skal selskapet Autoindustri as stå for. Selskapet er eid av Nils-Petter Gill, som også eier den norske Subaru-importøren. Det lille japanske bilmerket har ingen ladbare biler i sin portefølje ennå, og for selskapet kan det være bra å få flere ben å stå på.

– Dette er veldig spennende. Vi har noen norske interessenter allerede. Hotel Britannia vurderer å ha en bil til å frakte sine gjester, sier Gill.(Vilkår)

Her er Jaguar I-Pace
DN har kjørt Jaguars første elektriske bil I-Pace, og bilen viser lovende takter.
01:21
Publisert: