– Vi ønsker å nå bredt ut med vår politikk og mobilisere flest mulig velgere, sier kommunikasjonssjef Ingrid Langerud i Arbeiderpartiet til NTB.

Tekstmeldingen ble sendt fra Ap sentralt og nådde rundt 500.000 velgere. Mottakere ble valgt ut basert på ulike kriterier, først og fremst bostedsadresse og alder. Langerud sier SMS-stuntet var planlagt lang tid i forveien og ikke kommer som et resultat av sviktende målinger.

Selskapet Iper Direkte har bistått Ap i kampanjen, som ifølge Forbrukerombudet ikke er i strid med lovverket.

Tekstmelding fra Arbeiderpartiet søndag formiddag. ---
Tekstmelding fra Arbeiderpartiet søndag formiddag. --- (Foto: Faksimile)

– Politiske budskap som dette omfattes ikke av den bestemmelsen vi har i lovverket. Loven regulerer rett og slett ikke budskap fra politiske partier, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet Frode Elton Haug til VG.

SMS-kampanjen har fått det til å koke i sosiale medier, og DN har mottatt en rekke henvendelser fra lesere som reagerer negativt og mener dette er politisk spam og brudd på markedsføringsloven.(Vilkår)