– Jeg er godt fornøyd med dette resultatet. Dette vil føre til at flere bommer legges ned, og takstene blir redusert i andre bommer, sier Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud.

Godt på overtid ble regjeringspartiene og Frp denne uken enige om neste års statsbudsjett. I avtalen foreslås det å bevilge ytterligere 670 millioner kroner til reduserte bompenger utenfor byområdene, i tillegg til det som fra før lå inne i budsjettet.

Totalt sett er regjeringen og Frp enige om å bruke 1,2 milliarder kroner på reduksjon av bompengegjeld på syv ulike prosjekter. Det største enkeltkuttet kommer i den såkalte Fosenpakken i Trøndelag, hvor det skal brukes 425 millioner kroner til nedbetaling av gjeld.

Flere fylker

I tillegg får følgende prosjekter kutt:

* E136 Tresfjordbrua (Møre og Romsdal): 400 millioner til nedbetaling av resterende gjeld, permanent nedleggelse av bomstasjon.

* E16 Kongsvinger-Slomarka (Innlandet): 140 millioner til permanent innføring av fritaksordningen for beboerne ved Fulu og Galterud og permanent innføring av halv bompengetakst på sideveiene.

* E134 Stordalstunnelen (Vestland): 90 millioner til nedbetaling av resterende gjeld, permanent nedleggelse av bomstasjon.

* Rv3/Rv25 Ommangsvollen/Grundset-Batshjørnet (Innlandet): 83 millioner til stopp i innkreving i sideveibommer i ett år.

* E6 Kolomoen-Moelv (Innlandet): 50 millioner til stopp i innkreving i sideveibommer i ett år.

* E6 Øyer-Tretten (Innlandet): 7 millioner til permanent fjerning av bom på sidevei.

Asfaltering

Samtidig har Frp fått økt budsjettrammen til asfaltering med 300 millioner kroner, noe som betyr at en rekke veistrekninger får nytt dekke neste år.

– I den tiden vi nå står i, er det viktig at vi holder aktiviteten oppe og folk i arbeid, sier Hoksrud.

De ekstra pengene skal brukes til å asfaltere totalt 39 ulike veistrekninger i de fleste av landets fylker neste år.

(©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.