– Det henger på KrF. Jeg regner med at en samlet opposisjon er for granskning, sier forslagsstilleren, SVs Arne Nævra.

Han får umiddelbart en kald skulder fra KrFs parlamentariske nestleder, Hans Fredrik Grøvan.

– Vi ser ingen grunn til å gå inn på dette forslaget. De tapende tilbyderne har en klageadgang som de ikke har benyttet. Ut fra informasjonen som foreligger, kan jeg så langt ikke se noen feil i behandlingen, sier Grøvan til DN.

Dermed vil forslaget om en uavhengig granskning av anbudsprosessen og den påfølgende kontraktstildelingen ikke få flertall.

SJ og NSB var tapende tilbydere i konkurransen om å kjøre Sørlandsbanen. Vinneren var britiske Go-Ahead. SJ klaget til Jernbanedirektoratet, men fikk klagen avvist. NSB klaget ikke.

Ingen av de to har brakt saken videre til Klagenemnden for offentlige anskaffelser (Kofa).

Tre trinn

SV-forslaget ber om uavhengig granskning av anbudsprosessen og om alle regler for offentlige anskaffelser ble fulgt.

I tillegg ber SV Stortinget pålegge regjeringen å sørge for at kvalitet veier tyngre enn pris i kommende jernbanekonkurranser, og at nye konkurranser skal stanses midlertidig inntil resultatet av granskningen foreligger.

Neste konkurranse om å kjøre tog, mellom Oslo og Trondheim og videre nordover, er allerede utlyst med planlagt kontraktssignering kommende sommer.

Deretter følger konkurransen om å kjøre tog på Bergensbanen, Vossebanen og lokaltrafikken rundt Bergen, med planlagt kontraktsinngåelse i desember 2019.

«Lufte ut»

– Et formål med kravet om granskning var å få «luftet ut» – få svar på de mange spørsmålene som er reist om Sørlandsbanen foran de kommende konkurransene, sier SVs Nævra.

Han innrømmer at partiet i bunnen er imot konkurranseutsettelse av jernbanedrift overhodet.

– Det får så være. Men vi må se om det er grunn til å ha tillit til at prosessen har foregått på riktig måte og hvorfor pris har talt såvidt mye mer enn kvalitet. Passasjerene vil ha kvalitet og punktlighet, sier Nævra.

Han mener de tapende jernbaneselskapene kan ha unnlatt å klage av frykt for å komme i miskreditt i de kommende jernbanekonkurransene.

Men SV-politikeren sier det uansett ville ha sittet langt inne å bryte kontrakten med Go-Ahead.

– Det er ikke Go-Ahead som har gjort noe galt, sier han.

Redegjør

Samferdselsminister Jon Georg Dale har i tre spørsmål i Stortingets spørretime avvist innvendinger mot konkurransen om å kjøre Sørlandsbanen.

Han har også forsikret at det ikke har foreligget politiske føringer på Jernbanedirektoratets arbeid med å plukke ut vinneren.

– Det synes jeg er et underlig utsagn. Hele reformprosessen mot konkurranse har vært politisk styrt. Om ikke Jernbanedirektoratet har fått direkte oppfordringer, har alle visst hva departementet og statsråden mente, sier Nævra.

Tirsdag skal statsråd Dale igjen møte i Stortinget for å gi en egen redegjørelse om jernbanekonkurransen.

Det var 17. oktober at Jernbanedirektoratet tildelte driften av Sørlandsbanen til britiske Go-Aheads norske arm.

Go-Aheads pristilbud lå på 225 millioner i statstilskudd for driften første år 2020, og fallende slik at gjennomsnittlig tilskuddskrav var rundt 150 millioner kroner i året over kontraktens tiårsperiode.

NSBs og SJs tilbud lå nær likt på opp mot 30 millioner mer i snitt per år. Alle tilbudene lå langt under de mer enn 400 millioner kroner NSB mottar fra staten for å kjøre Sørlands- og Jærbanen i år.

Snart innspurt i avgjørende klimaforhandlinger i Polen: Dette må du vite
DNs politiske redaktør Kjetil Alstadheim gir deg bakteppet.
00:00
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.