Avtalen mellom regjeringspartiene som innebærer økt bevilgning til kollektivtrafikk og kutt i bompenger, vil koste om lag 2 milliarder kroner i året. Avtalen har en varighet på ti år, så den totale prislappen for staten vil ende på rundt 20 milliarder kroner.

Finanspolitisk talsmann Tore Storehaug i KrF sier til Klassekampen at det vil være lite rom igjen for flere skattelettelser på grunn av avtalen. I Granavolden-plattformen lover regjeringen kutt i skatte- og avgiftsnivået i Norge. Partiet avviser at bompengeavtalen kan åpne for å bruke mer av oljepengene.

– Nei, dette betyr hardere prioritering. Vi kan ikke ha store skatte- og avgiftslettelser. Vi kan heller ikke legge opp til en overstimulering av norsk økonomi eller en rask bruk av oljepenger, sier Storehaug til avisen.

Onsdag og torsdag skal regjeringen møtes for å legge siste hånd på statsbudsjettet for 2020. Da må de påløpte utgiftene for bompengeavtalen dekkes inn.

Høyres finanspolitiske talsmann Henrik Asheim sier det er mulig å hente noe av gevinsten i det statlige selskapet Nye Veier for å finansiere bomavtalen og sier det fremdeles er handlingsrom i budsjettet. Finanspolitiske talsmann Sivert Bjørnstad i Frp ser derimot ikke at avtalen vil hindre øvrige lettelser i skatt eller avgift.

– I et budsjett på 1.350 milliarder kroner er det ikke noe problem å frigjøre 2 milliarder kroner. Det viktigste er å bake kaka større, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.