– Det som skjedde i går kveld gjør at telefonen er rødglødende her nå, sier daglig leder Knut Fredrik Ramstad (55) i det norske programvareselskapet Mixmove.

Etter at det britiske underhuset tirsdag nok en gang stemte ned statsminister Theresa Mays utmeldingsavtale med EU, frykter mange for hva som vil skje dersom Storbritannia må forlate EU uten noen avtale. Blant dem britiske National Health Service (NHS) som frykter problemer med tilgang på medisiner og medisinsk utstyr som en følge av brexit.

– Er det ikke noen handelsavtale mellom Storbritannia og EU, så stopper varene på grensen, da er det manuelle rutiner. Det er ingen informasjonsflyt på grensen som gjør at man får frigjort varene, sier Ramstad.

Brexit gir muligheter

Det kan gi Mixmove som ble etablert i 2017 en pangstart. Selskapet har utviklet en programvare som effektiviserer godstransport og springer ut av et EU-prosjekt som skulle sikre fulle lastebiler på veiene i Europa. 20 prosent av trailerne i EU går tomme og halvparten bruker bare rundt 50 prosent av lastekapasiteten.

– Vår løsning har økt lastegraden til over 90 prosent, sier Ramstad.

Brexittrusselen har bidratt til at NHS, i samarbeid med transportselskapet DHL, har etablert en helt ny logistikkorridor. Mixmoves programvare skal bidra til at medisiner og medisinsk utstyr fra over tusen leverandører samles på en terminal i Belgia og fraktes på fulle fly eller lastebiler til Storbritannia.

– Vi har laget en software som leser informasjonen mellom de ulike tilbyderne av fraktgods. Når alt dette godset kommer til terminalen, gjør vår algoritme jobben med å sikre at neste bil alltid er full på den strekningen den skal, sier Ramstad.

Tror flere vil merke konsekvensen

Ramstad viser til at også dette godset må klareres, men at det da vil foreligge digital informasjon som kan mates inn i tollsystemene.

– Det gjør at det går raskere ut og ikke stopper opp. Det handler om digital informasjonsflyt i alle ender, sier Ramstad

Ramstad tror flere bedrifter vil komme til å merke brexiteffekten.

– Det er mange på innsiden av England som kommer til å møte den samme utfordringen som NHS har, og det er mange norske leverandører som vil møte utfordringer med å flytte varer til England. Vi er en viktig handelspartner med England, påpeker Ramstad.

Amazon-killer

Netthandels- og logistikkgiganten Amazons inntog i Europa har forskjøvet maktbalansen i transportbransjen. Ifølge Ramstad har europeisk transportbransje vært treg med å fornye seg.

– Bransjen ligger langt tilbake med mye manuelle rutiner, mange Excel-ark og systemer som ikke snakker sammen, sier Ramstad.

En bransje preget av stor omsetning, mange ansatte og dårlige marginer der nye aktører nå setter spillereglene.

– Enten er du på innsiden og spiller med. De som er på utsiden lurer fælt på hvordan de skal klare å komme i posisjon og da trenger de den type løsning som vi kan tilby. Vi er et alternativ til Amazon, men vi gjør det i et åpent nettverk. Amazon gjør det i sitt nettverk, sier Ramstad.

Han har selv jobbet over 20 år i Schibsted, blant annet som kommersiell direktør i Aftenposten, og var med å starte opp Finn.no på 1990-tallet. Nå ser han de samme mulighetene i å være med å digitalisere transportbransjen. Selv ble han ble lokket med at han skulle være med å skape en «Amazon-killer».

– Jeg tror ikke vi klarer det, men vi tenker likt som dem når det gjelder hvordan vi bør håndtere vareflyten, sier Ramstad.

Han tror brexit kan bli en katalysator for endring i hele bransjen

– Det må skje noe ekstraordinært for at nye innovasjoner skal få fotfeste, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos unnskyld på Twitter
01:17
Publisert: