NSB kan vinne konkurransen om å kjøre tog til Sørlandet og Stavanger de kommende ti årene. Selskapene som kniver med NSB i sluttspurten, er etter det DN får opplyst statlige svenske SJ og det Hongkong-baserte MTR.

– Jeg er 100 prosent sikker på at NSB er med i innspurten. SJ og MTR er selskapene som har vært mest «på» organisasjonene med diskusjoner og ønske om opplysninger i det siste. Derfor regner vi med at disse også er i finalen, sier leder Jane Sæthre i fagforeningen Norsk Jernbaneforbund.

Tre i sluttforhandling

Sent i august bekreftet Jernbanedirektoratet at tre av flere tilbydere var plukket ut på en «shortlist» til separate forhandlinger om et endelig tilbud i togkonkurransen.

Kontrakten for å kjøre tog Oslo-Kristiansand-Stavanger, sidegren til Arendal og lokaltrafikk rundt Stavanger skal etter planen tildeles i oktober.

Fungerende direktør for persontrafikkavtaler Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet sier han regner med å ha de tre selskapenes endelige tilbud i slutten av september. Horrisland avviser å navngi selskapene som deltar i innspurten.

NSB avviser likeens å kommentere konkurransen, mens Statens Järnvegar (SJ) ikke har besvart DNs henvendelse.

Har tatt tid

Nå subsidierer staten NSB med tre milliarder kroner i året til togtrafikken. Ordningen kalles «tjenestekjøp» og er en forhandlet pris på å dekke differansen mellom det NSB kan ta inn i egne inntekter og kostnaden for å opprettholde det togtilbudet Samferdselsdepartementet krever.

Ifølge kontrakten for 2018 går i alt 458 millioner kroner til tjenestekjøp for Oslo-Stavanger og sidegrenen til Arendal.

Regjeringens uttalte mål med konkurranseutsettelse har vært å få mer effektiv togdrift og lavere kostnader for myndighetene gjennom å kunne velge blant flere tilbydere.

Allerede i regjeringsplattformen fra 2013 varslet regjeringen konkurranse om å kjøre tog. I 2015 kom regjeringens forslag om kraftig omorganisering av NSB og det daværende Jernbaneverket for tilpasning til konkurransen. Det ble opprettet et separat Jernbanedirektorat.

Anbudsinnbydelsen for første konkurranseutsatte strekning kom i 2017. Anbudsfrist og tildeling er blitt utsatt. Nå skal vinneren etter planen overta ansvaret for trafikken i desember 2019 – ett år senere enn opprinnelig planlagt.

Les også:

Paradoks

Talskvinnen for de NSB-ansatte mener det vil være et paradoks om regjeringens høyt profilerte togkonkurranse nå ender med at NSB uansett fortsetter jobben og kostnadsreduksjonene blir små.

– Det er allerede press for å kutte kostnader i vedlikehold, servering og renhold. Det er der det er noe å ta, sier forbundsleder Sæthre.

Vinner av togkonkurransen må nemlig etter anbudsforutsetningene leie dagens togmateriell, tilby NSB-ansatte fortsatt jobb og betale samme leie for bruk av infrastrukturen.

– Jeg lurer på om noen ser det som pinlig om NSB skulle vinne konkurransen – om det er derfor prosessen er blitt så forsinket, sier hun.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Bård Bjerkholt: – Det er på mange måter en bitter sorti i dag
Avgangen til Berit Svendsen bekrefter inntrykket av at når hun ikke fikk toppjobben, så kunne det være det samme, mener DNs kommentator Bård Bjerkholt.
01:12 Min
Publisert: