Statsminister Erna Solberg (H) sier at regjeringen vil sette av tusen milliarder kroner til nasjonal transportplan i de kommende tolv årene.

– Dette er historisk, og det er et kjempestort beløp, sa statsministeren da de to regjeringspartiene og lederne for støttepartiene orienterte om Nasjonal transportplan på Oslo S torsdag.

Solberg poengterte at ressursene må brukes på en enda bedre måte og la til at forfallet på vei og jernbane er blitt redusert for første gang på ti år.

– Dette er en veldig omfattende plan, og det gjenstår en del som vi ikke er ferdige med. Planen skal bidra til mer effektiv transport, verdiskaping og en mer klimavennlig fremtid. Planen vil bli lagt frem i sin helhet før påske, sa Solberg.

En ny togtunnel under Oslo blir den viktigste nøkkelen til å bygge ut togtilbudet i resten av landet, fastslår Venstre-leder Trine Skei Grande.

Hør siste utgave av DNs Podcast Finansredaksjonen her:

Grande sier at Venstre i avtalen om Nasjonal transportplan som legges frem før påske, har fått gjennomslag for landets største jernbaneprosjekt gjennom tidende.

Hun peker på at 45 prosent av alle de om lag 1.000 milliarder kronene i NTP skal gå til investeringer i jernbane, og at det er dermed tidenes grønneste og mest fremtidsrettede samferdselsprosjekt.

- Må planlegge langsiktig

– Jernbane blir det viktigste og mest attraktive transportmiddelet mellom våre byer. En ny togtunnel under Oslo blir nøkkelen til å bygge ut togtilbudet i resten av landet, sier Grande.

Finansminister Siv Jensen (Frp) understreket at NTP også dreier seg om alle de største veiene gjennom hele landet, men at selv bilpartiet Frp har blitt et togparti.

Statsminister Erna Solberg (H) påpeker at selv om planen strekker seg fra 2018 til 2029, også ser helt frem til 2050.

– Vi må planlegge langsiktig for å gjøre de viktige grepene. Vi må omstille Norge til et lavutslippssamfunn, og Norge må oppfylle klimamålene og de internasjonale forpliktelsene. Utslippene skal reduseres innen 2030, og transportsektoren må ta betale en del av dette, sier Solberg.

- Total enighet

– Alle de fire partiene skal jobbe videre med transportplanen de neste dagene. Jeg er ikke et sekund i tvil om at vi skal klare det. Det er ikke en ferdig NTP, men enigheten er total føler jeg, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på en pressekonferanse på Oslo S torsdag formiddag.

Solvik-Olsen, som har ansvaret for jernbane, vei, kyst og luftfart, gikk ikke inn på detaljene i den nye transportplanen som legges frem før påske. Han understreket imidlertid hovedlinjene og hva som har vært viktig for alle de fire partiene.

– En tunnel under Oslo er et av de viktigste grepene vi tar, understreket han og nevnte videre viktige jernbaneprosjekter som Grenlandsbanen, Ringeriksbanen, Intercity og Trønderbanen som viser seg å kunne stå ferdig tidligere enn planlagt.

En billion kroner skal settes av, over 400 milliarder på jernbane alene. Mer gods skal over på jernbane, det må tenkes helhetlig ikke minst i veiprosjekter, og man må få mer igjen for hver eneste krone. Perspektivet stopper ikke i transportplanens siste år 2029, men dras helt fram til 2050.

– Jernbanen skal videre, og som Venstre sier, jernbanen bygger vi i et 60-70-årsperspektiv, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Thaiskolen: Kyllingsalat
Norges beste Thaikokk Terje Ommundsen viser deg hvordan du kan lage fantastisk thaimat på ditt egent kjøkken. Denne uka får du oppskriften på kyllingsalat.
01:56
Publisert: