De 14 helikoptrene Norge har avtalt å kjøpe skal ifølge Forsvarsdepartementet koste 5,7 milliarder kroner. Etter kontrakten skulle 4,7 milliarder vært betalt til nå.

Faktisk betaling gjennomført hittil er imidlertid «bare» 4,1 milliarder kroner.

– 600 millioner kroner er holdt tilbake som dagbøter, sier spesialrådgiver Birgitte Frisch i Forsvarsdepartementet.

Ferdig først i 2020

Opprinnelig skulle de 14 helikoptrene vært på plass i 2008. Nå er halvparten kommet, og hele flåten vil ikke være fullt operativ før i 2020.

Hele helikopterkontrakten er nå anslått til 8,02 milliarder 2018-kroner – 5,7 milliarder til kjøp, resten til usikkerhetsavsetning, opplæring, oppbygging av vedlikeholdskapasitet, deler og lignende her i landet.

I tillegg til enorme forsinkelser er uventet stort vedlikeholdsbehov og få flytimer per maskin blant de øvrige skuffelsene.

Delte ansvaret

Mandag møtte forsvarsministre fra kontraktsinngåelsen i 2001 og frem mot våre dager til høring i Stortingets kontrollkomité. Røde og blå eksstatsråder var helt enige om at forsinkelsene var ulykksalige – og at ansvaret måtte deles.

– Det burde vært større forståelse for kompleksiteten. De store forsinkelsene hadde gitt enorme følgekostnader uansett hva man hadde gjort, sa tidligere forsvarsminister Ine Eriksen Søreide. Hun svarte på spørsmål om det i hennes tid hadde vært aktuelt å revurdere hele kontrakten. Det ville blitt enda verre – og kontrakten hadde dessuten noen svakheter, mente hun.

– Det var ikke på ett punkt alt gikk galt, sa rødgrønn forgjenger Espen Barth Eide. Han mente ett mulig lærestykke er å gjøre bedre og grundigere alternativanalyser ved store innkjøp. For eksempel i om kjøp av ferdigutviklet «hyllevare» kan være bedre enn å delta i utviklingskontrakter.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Går strømprisene høyere nå, tror jeg at jeg dropper elbil og går over til diesel
Hva vil skje med kraftmarkedet hvis hele Norge går over til elbil?
01:40
Publisert: