– Vi har produsert det remmer og tøy kan holde og levert en god del flere tusen varmtvannsberedere enn hva som er vanlig, sier eier Sigurd Braathen i Oso Hotwater Group, som har sin fabrikk i Hokksund vest for Drammen.

Storbritannia er Osos viktigste eksportmarked. Braathen venter at den første konsekvensen av at Storbritannia forlater EU uten noen handelsavtale, er kaos og kø på grensene.

Det kan inntreffe natt til 30. mars. Oso har derfor sørget for å leie inn ekstra lagerplass i Storbritannia slik at bedriften har mye å gå på dersom det blir problematisk å få varer inn til landet.

– Det kan bli problematisk. Vi får håpe britene har noe mer kontroll enn det tilsynelatende kan se ut som de har, sier Braathen.

Også sjømatbedriftene frykter konsekvensene av en hard brexit.

– Det de frykter mest, er at transporten vil stoppe opp, sier Hans Frode Kielland Asmyhr, Norges sjømatråds utsending i Storbritannia.

I fjor ble det eksportert sjømat til Storbritannia for over seks milliarder kroner.

– Det er et av våre aller viktigste markeder, det er det viktigste markedet for hvitfisk i verden og et av de aller viktigste for laks, sier Asmyhr.

Sjømateksportører og importører har derfor fått inn mer varer enn vanlig som er satt på fryselager.

– Det gjelder først og fremst reker og forskjellig hvit fisk som vanligvis kommer fryst inn. For laks som vanligvis kommer fersk, vil det være viktig at logistikklinjene holdes åpne og at det ikke blir forstyrrelser i det, sier Asmyhr.

Også silisiumprodusenten Elkem har tatt forholdsregler selv om eksporten til Storbritannia fra Norge og Frankrike er liten i forhold til totalomsetningen.

– Vi har bygget opp noe varelager i Storbritannia og vært i dialog med kunder som selv holder et sikkerhetslager for å sikre seg i en eventuell akuttfase der grensen stopper opp, sier kommunikasjonsansvarlig Johannes Dobson i Elkem.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Lufthansa-sjefen: – Det er for mange mellomstore flyselskaper
01:38
Publisert: