DN skrev onsdag at Norwegian tidligere i år rapporterte til Datatilsynet at PST hadde benyttet Tolletatens tilgangskoder til å logge seg inn på flyselskapets systemer. Dette rapporterte selskapet i en avviksmelding sendt til Datatilsynet.

Nå går Tolletaten ut, og opplyser at den ikke har gitt slike koder til PST.

«Påstanden stammer fra en avviksmelding fra Norwegian til Datatilsynet, hvor det fremkommer at Norwegians sikkerhetsansvarlige ved en anledning ble oppmerksom på at en tjenesteperson fra PST, under tilsyn av en Norwegian-ansatt, hadde logget seg inn på flyselskapets bookingsystem», skriver kommunikasjonsdirektør Kim Gulbrandsen i en pressemelding.

«Tolletaten har som følge av Datatilsynets krav om redegjørelse igangsatt undersøkelser av de faktiske forhold. Vår interne gjennomgang har så langt konkludert med at Tolletaten ikke har gitt PST denne type tilgangskoder på Gardermoen», legger han til.

PST vil ikke kommentere

DN har spurt PST om kommentar til pressemeldingen.

– Vi har ikke mulighet til å kommentere denne saken på dette detaljnivået, sier seniorrådgiver Martin Berntsen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.