–Jeg tror NSBs passasjerer er mest opptatt av at toget går i rute og at de får en sitteplass. Dette betyr vesentlig mer enn nytt navn og ny farge. Det har jeg aldri hørt pendlere som etterspør, sier Stordalen.

Han er hoderystende til beslutningen NSB offentliggjorde tirsdag morgen: At det bytter navn til Vy, noe som vil koste inntil 280 millioner kroner i omprofilering.

Jeg mener NSB-styret må gå noen runder med seg selv og spørre om hva som er viktig, sier Frp-stortingsrepresentant Morten Stordalen.

Morten Stordalen (Frp).
Morten Stordalen (Frp). (Foto: Terje Bendiksby/NTB Scanpix)

Stordalen slutter seg dermed til opposisjonspartiene, som alle kritiserte navneendringsforslaget.

-Galskapen vil ingen ende ta, sa Aps Sverre Myrli til nettstedet Fri Fagbevegelse. SV-leder Audun Lysbakken lovet nytt navneskifte dersom partiet kommer i maktposisjon. –For eksempel til NSB, sa Lysbakken.

Dyre vyer

Det var NSB-styreleder Dag Mejdell og konsernsjef Geir Isaksen som presenterte nytt navn og profil – som for øvrig skal være lik for togene og NSBs busselskap Nettbuss.

NSB blir til Vy. Passasjer: – Ny, var det ikke det?
02:10
Publisert:

Ifølge styrelederen er omprofileringen budsjettert til å koste 65 millioner kroner per år i en fire års-periode. Styrevedtaket om navneendring var enstemmig, men er avhengig av endelig godkjennelse i NSBs generalforsamling senere i måneden.

Generalforsamlingen heter i praksis Jon Georg Dale og er samferdselsminister. Mannen som stemmer for 100 prosent av aksjene heller mot ja, tross Frp-partifelle Stordalens kritikk:

– NSB-navnet har lang historie og betyr mye for mange. At navnet nå forsvinner har jeg forståelse for at kan vekke følelser, Samtidig vil ikke eier motsette seg styrets avgjørelse når styret mener dette er nødvendig for å styrke konkurranseposisjonen til NSB, sier statsråden i en pressemelding.

Venstre alene

Venstres samferdselspolitiske talsmann Jon Gunnes støtter navneskiftet.

–Jeg tror faktisk det er bra for NSB å bytte navn, selv om valget av det nye kan diskuteres. Men at en oppfriskning og ny merkevarebygging kan være viktig for NSB skjønner jeg. Det er greit å fornye seg, sier Gunnes.

Høyres Helge Orten tar navnebyttet til etterretning og velger å stole på at NSB-styret ved hva de gjør. Det nye navnet er han – som Venstres Gunnes – mindre sikker på.

NSB har hatt kontakt med Språkrådet siden oktober 2018 om navnebytte og-valg, blant annet med to møter og flere brevvekslinger. Rådet frarådet både navnebyttet og det nye navnet som ble valgt.

–Navnet «Vy» frarådde vi fordi det ikke sier noe om hva selskapet driver med, sier Språkrådets direktør Åse Wetås.

Det er velrenommerte Snøhetta som har bistått NSB med utforming av ut logo, grafisk profil og den nye identiteten. Ifølge kommunikasjonsdirektør Elin Myrmel-Johansen er Snøhettas del av totalregningen beskjeden – ny logo har kostet et par hundre tusen kroner å utvikle.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Derfor fremstår det britiske parlamentet som et komplett galehus
Beina på bordet. Buing, skriking og hoing. Og noen røde streker på gulvet. DNs kommentator forklarer hvordan det ble sånn.
03:42
Publisert: