Byrådslederen trakk i nødbremsen for bare to uker siden på grunn av galopperende kostnadsløkninger. Nå gir han grønt lys for en utbygging av Fornebubanen etter å ha spart Oslo for flere milliarder kroner.

– De siste ukene er preget av intensivt arbeid og stort alvor. Vi havnet i en situasjon hvor vi kanskje måtte stoppe et av de største samferdselsprosjektet i byen. Vi har nå flyttet på mye penger, sier Johansen.

De ekstra milliardene fra grunneierne betyr at de nå går inn med mellom fire og fem milliarder kroner. Johansen understreker at grunneierne er profesjonelle som ser verdien av å få bygget banen.

– Grunneierne kommer til å måtte betale vesentlig mer av regningen på Fornebubanen, men de får også en enorm gevinst. Verdien på tomtene deres stiger kraftig i verdi når Fornebubanen bygges, sa byrådslederen ifølge NTB.

Ny fordelingsbrøk

– Slik det ser ut nå vil 57 prosent av kostnadene være i den delen som ligger i Viken, og 43 prosent i Oslo. Oslos del av regningen ser ut til å bli 2,5 milliarder kroner lavere. For å være tydelig: Dette er ikke resultat av forhandlinger, men nye beregninger, sier Johansen.

Han sier forhandlingene mellom Oslo og Viken langt fra er konkludert, men at Viken nå er villig til å bidra til finansieringen av en ny Majorstuen stasjon.

– Vi mener vi har en finansiering på plass for å sikre en ny stasjon på Majorstuen, sier Johansen.

Jonansen sier han forutsetter økt støtte fra staten, og han lot ikke sjansen gå fra seg å refse staten for å bruke titall milliarder på en ny E18, en ny motorvei Oslo ikke vil ha.

– Vi har bedt om en ny håndsrekning fra staten. Det har vi ikke fått, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.