– Jeg skal ikke spekulere i valgresultatet, men snart er valgdebatten virkelig i gang. Da vil spørsmålet om skole, eldreomsorg, og alle ting som kommunene driver med hver eneste dag, være viktige saker. Da vil valgkampen dreie seg om mer enn én sak, sier Solberg til DN etter å ha holdt sin halvårlige pressekonferanse onsdag om regjeringens arbeid.

Utover listen av egne regjeringsprosjekter, har Solberg også måtte forholde seg til hjemlige bevegelser som hun mener lanserer «enkle løsninger på komplekse problemer». Disse har tatt særlig to former, nemlig som klimastreiker og bompengeopprør.

Sistnevnte har blant annet rystet Solbergs hjemby. I Bergen kaprer Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) 25 prosent av velgerne mot Høyres 16,2 prosent i en fersk måling.

Nå håper statsministeren valgkampen snart vil dreie seg om mer enn bompenger. Trym Aafløy, leder i FNB i Bergen, mener statsministeren driver med «ønsketenkning».

– Bompenger kommer til å bli den suverent største saken, og de etablerte partiene skal ikke få slippe unna. For øvrig har vi 101 saker i vårt valgprogram, så vi skal være konkurransedyktige på andre områder også, sier han.

Må løse eget paradoks

Solberg mener at opprøret mot bompenger har kommet i en tid der avgiftene med å kjøpe og eie bil er blitt lavere, blant annet gjennom reduksjon i engangsavgiften.

Men hun innser at det blir krevende å få entusiasmen hos bilistene til å snu.

– Hvordan skal du få velgerne til å glede seg over avgiftsreduksjonene i stedet for bompengene?

– De gledene kommer hovedsakelig til uttrykk ved kjøp av ny og mindre forurensede bil, men jeg tror ikke vi skal undervurdere belastningen bompengene har på «dagligkjøringen». Vi må høre på gode, lokale forslag i bompengedebatten. Blant annet har Oslo Høyre et godt forslag om å la det gå tre timer per betaling på ettermiddagstid, svarer Solberg.

– Er bompengebudskapet lettere å selge?

– Det alltid lettere å selge inn et budskap om å si nei til noe. Men et nei til bompenger kan også bety nei til mer bane eller vei. Det mener vi ikke er riktig, svarer statsministeren.

Tøft halvår

Solberg sa at det har vært tøffe diskusjoner i den utvidede regjeringen i vår, men vil ikke utdype hva hun mener kostet mest krefter.

Nettopp bompengespørsmålet er likevel noe som holdt på å skape regjeringskrise da Fremskrittspartiet holdt et ekstraordinært landsstyremøte om saken i begynnelsen av måneden.

I etterkant har partiet fremmet en rekke krav, blant annet om sletting av bompengegjeld og stans av nye bypakker, noe som har skapt reaksjoner hos flere regjeringspartnere.

Nye tall fra Stortinget viser også at samferdselsminister Jon-Georg Dale, som forvalter en av Fremskrittspartiet mest prestisjetunge poster i regjeringen, har vært en opptatt mann i stortingssesjonen som akkurat er avsluttet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.