En tre meter bred sykkelvei med to meter fortau som snor seg langs Kongsgårdens jorder ut mot Bygdøy har ikke falt i god jord hos Bygdøyboerne.

- Vi synes den er aldeles forferdelig, sier Anette Camilla Badendyck som er blant en håndfull frivillige som har sparket i gang "Aksjonsgruppen mot asfaltering av Kongsgårdsjordene" på Facebook. Aksjonistene synes den fem meter brede asfalterte gå- og sykkelveien ødelegger det fredete kulturlandskapet og har fått en landskapsarkitekt til å utarbeide et alternativt forslag.

- I vårt forslag må man knapt hugge trær, i kommunens forslag er det over 100 trær som må vekk og man må til dels sprenge vekk landskap for å få plass til veien, sier Badendyck som engasjerte seg etter å ha lest en avisartikkel om den nye sykkelveien på vårparten. Frem til da var det få som visste hvordan veien som ble vedtatt allerede i 2010 ville se ut.

- Kommunen har holdt på med dette gjennom hele 2000-tallet uten at noen har fått vite noe om det, det er kanskje en av de største feilene den har gjort, at den ikke har hatt noe brukermedvirkning, sier Badendyck.

Aksjonsgruppen håper nå å få inn de 100.000 kronene det har kostet  å få laget den alternative planen via kronerulling.

- Ingen av oss er rike, sier Badendyck som har bevart engasjementet til tross for at hun har solgt huset på Bygdøy og skal flytte derfra.

Sender klagebrev

Etter at folk ble klar over hvordan veien blir seende ut, har det ikke manglet på brukermedvirkning. Aksjonsgruppen på Facebook har nå nær 1500 medlemmer og 1600 har skrevet under et protestopprop. Nå har også en gruppe på ti investorer- og forretningsmenn hyret inn advokat som har skrevet klagebrev til Klima- og miljødepartementet.

- Da vi, som de fleste andre, ble kjent med kommunens tiltaksplan kun kort tid før de hadde planlagt igangsettelse, var sjokket stort over at man ikke ivaretar dette unike og historiske fredete området på en bedre måte. Vår klage går overordnet på saksbehandlingen som er gjort i forhold til å få lov til å gjøre dette inngrepet i et fredet område, sier investor Fredrik Sneve. I tillegg til sin bror, har han fått med seg blant andre Fearnley-rådgiver Harald Moræus Hanssen, eiendomsarving Bjørn Anders Braathen, forvalter Thor Johan Furuholmen og teppehandler Christian Maktabi.

Sneve, som uttaler seg for gruppen, viser til at området rundt kongsgården på Bygdøy ble fredet som kulturmiljø i 2012.

- Ifølge fredningsforskriften skal man eksempelvis ikke hugge trær i det hele tatt og det er forbud mot å fjerne alleer, sier Sneve.

Likevel har Riksantikvaren gitt dispensasjon og tillatt hugging av opptil 120 trær i det fredete området fordi de er gamle og svekkede. Aksjonsgruppen har hyret inn konsulentselskapet Cowi som sier det motsatte.

- Arboristen til Cowi sier at disse trærne absolutt ikke er døde, kanskje ett eller to, men resten kan leve ihvertfall  50 år til, noen Aske-trær kan bli opptil 500 år gamle, sier Sneve og viser til at alleen som står der i dag ble plantet mot slutten av 1800-tallet. De ti klagerne mener derfor dispensasjon ikke er fattet på forsvarlig grunnlag og må oppheves.

Skjender Bygdøy

Verken Badendyck eller Sneve er imot utbedring av sykkelveien til Bygdøy, men mener utformingen av traseen som medfører en 13 meter bred aslfaltstripe med bil- og sykkelvei som harmonerer svært dårlig med omgivelsene.

- Alle er for at man legger til rette for å sykle på Bydgdøy og andre steder, men her har man laget et utkast som estetisk sett skjender Bygdøy kulturmiljø. Engasjementet går ene og alene på at kommunen må gjøre en langt bedre jobb og heve listen betraktelig i forhold til å ivereta et så unikt og historisk område. Oslo har ikke mange grønne lunger, da bør man tenke seg veldig godt om før man gjør noe, mener Sneve.

Han mener Bymiljøetatens sykkelveikonsept passer bedre langs en motorvei og ikke gjennom et kulturlandskap. Sneve viser til at folkelig engasjement tidligere har klart å stoppe de mest hårreisende kommunale forslag. Som den gang politikerne vedtok å legge fire felts motorvei gjennom Frognerparken i 1971.

- Man kan kanskje ikke likestille motorvei gjennom Frognerparken med dette, men det er noe av det samme. Det virker som det er folk i kommunen som har veldig svak forståelse av hva Bygdøy folkepark er, sier Sneve og viser til at Bygdøy allerede har et sinnrikt nettverk av stier og grusveier til rekreasjonsformål og som idag benyttes mye av syklende. Ideen om Folkeparken strekker seg helt tilbake til 1836 da kong Carl Johan kjøpte Bygdøy Kongsgård av staten for å lage en "en offentlig Spadsergang” for folk flest.

Utsatte vedtak

Aksjonsgruppens initiativ førte til at Oslo byråds samferdselskomité utsatt vedtak om igangsetting av sykkelveien til november.

-Vi ser nå på forslaget for aksjonsgruppen. Vi har sagt at vi er åpne for å se på muligheten til å gjøre endringer som kan bidra til å forsterke grøntpreget i planen, samtidig som vi ikke vil åpne for en ny reguleringsprosess, sier Anja Bakken Riise (MDG), byrådssekretær for miljø og samferdsel i Oslo.

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) har tidligere innrømmet at kommunens dialog med beboerne på Bygdøy har vært for dårlig. Riise mener det er forståelig at folk engasjerer seg, spesielt siden det er snakk om felling av en rekke gamle trær.

- Men det er bare 12 trær som står igjen fra den opprinnelige alléen. Derfor foreslår kommunens løsning at det skal plantes en ny og fullverdig allé, med rotvennlig forsterkningsgrunnlag, slik at trærne kan vokse og leve i mange generasjoner fremover. I tråd med Riksantikvarens anbefaling, vil vi gjenopprette det historiske preget ved å plante trær på i det opprinnelige plantemønsteret, med trær av samme sort og alder, sier Riise. Hun innrømmer at trærne vil være mindre enn de som står der idag.

- De blir dessverre ikke av helt samme karakter, men på rundt fem meters høyde, sier Riise.

Hun mener aksjonsgruppens alternative plan vil legge beslag på større arealer enn kommunens plan.

- Det ser veldig flott og grønt ut, samtidig som vi ser at arealebruken er adskillig større enn det vi har i kommunens forslag. Det vil altså medføre et større inngrep i landskapet, mener Riise.

Hun understreker at kommunen uansett ikke er villig til å avvike planen om et eget felt for gående og ett felt for syklende. Aksjonsgruppens forslag innebærer at gående og syklende må dele trasé.

Alle invitert til møter

Ifølge Bymiljøetaten blir aksjonsgruppens veiforslag 15,25 meter bredt, mens kommunens forslag er 12,25 meter nøyaktig. Bymiljøetaten viser forøvrig til at det har vært en rekke høringer og to informasjonsmøter i planperioden der invitasjon ble lagt i alle postkasser på Bygdøy, i tilllegg til at Bygdøy Vel har sittet i en referansegruppe for prosjektet.  Kommunikasjonsrådgiver Liv Jorun Andenes i sykkelprosjektet til Bymiljøetaten understreker også at kommunen har samarbeidet tett med Riksantikvaren som forvalter fredningsforskriften nettopp for å sikre at løsningen ivaretar de historiske verdiene på Bygdøy.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.