– Det kan hende storbedriftenes beslutning om å forby privat bruk av bonuspoeng opptjent i jobben betyr noe for ansatte som reiser svært mye i jobben. Men ikke for meg, sier Morten Traavik.

DN møtte regissøren på vei ut fra Flytoget etter en av sine mange reiser. Han har på det meste vært oppe i 150 flyturer i året.

– Nå forsøker jeg å trappe ned. Men bonuspoeng-fordeler har jeg ellers oftest forsøkt å ta ut i oppgraderinger av billetter, lounge-bruk og lignende. Komforten er viktig, sier Traavik.

Effekt på kundeprogrammer?

Fra årsskiftet er det arbeidsgiverne som har fått ansvar for skatteinnrapportering av privat bruk av fordeler opptjent i arbeidsforhold – for eksempel flybonuspoeng, ulike personalrabatter og annet. Før var dette den enkelte skattyters ansvar.

En rekke selskaper, også store selskaper som Equinor og Telenor, varslet onsdag at de etter dette ikke vil tillate sine ansatte privat bruk av jobbopptjente bonuspoeng overhodet.

NHH-professor Frode Steen utelukker ikke at det kan gi en effekt for kundefordelsprogrammene når ansatte ikke lenger har like stor interesse av hvem de reiser med på jobb dersom de ikke får tatt ut poengene i form av private flyreiser.

– Lojalitetseffekten går noe ned. Men SAS' bonusprogram vil så vidt jeg kan se fortsatt være attraktivt. SAS sine kunder vil trolig i større grad ta ut bonus som oppgraderinger av komfort, ekstra bagasje, fast track og bruk av lounger. Der blir det ingen skatteplikt, men fortsatt vil det være en lojalitetsvirkning, sier Steen.

Ingen SAS-uro

SAS frykter ikke at passasjertall og kundelojalitet vil rammes:

– Fordelene kan jo fortsatt brukes til oppgraderinger og lignende, som ikke er skattepliktig. For så vidt ville det være beklagelig om storbedriftenes beslutning også skulle medføre at slike rabattmuligheter ikke ble benyttet, sier pressetalsmann Knut Morten Johansen i SAS Norge.

Fordelene kan jo fortsatt brukes til oppgraderinger og lignende, som ikke er skattepliktig
Knut Morten Johansen, pressetalsmann i SAS Norge

Han minner dessuten om at spørsmål om fordeler og skatteplikt ikke bare handler om forholdene i SAS, Norwegian og Widerøe, slik den norske debatten kunne tyde på.

– Alle internasjonale selskaper har slike programmer, som for øvrig også handler om mange andre kjøp – hoteller, billeie og mye annet, sier Johansen.

Norwegian-talsmann Lasse Sandaker-Nielsen sier det er for tidlig å kommentere om endring av plikt til å rapportere fordeler til beskatning får virkninger for hans selskap.

Professor tror effekter blir små

NHH-professor Frode Steen tror skatteendringene kan ende som et slag i luften – på grunn av fortsatte uklarheter og mangel på oversikt over fordelene som finnes.

– Det eneste som hadde fungert var om man hadde klart å tvinge flyselskapene til å utlevere full oversikt over opptjening og bruk av bonuspoeng. Slik det er i dag skal bedrifter og skattemyndigheter regulere og overvåke noe de ikke har informasjon om. Det er ugreit for alle parter – også for arbeidstagere som ønsker å opptre korrekt, sier Steen.

Han mener endringen i kravet til skatterapportering av private fordeler kan bidra til å dytte mer moralsk ansvar for skatt ned til den enkelte.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hvorfor kjøper ikke flere kinesere Iphone?
Apple har tapt mye av markedsverdien sin på børsen i det siste.
01:44 Min
Publisert: