Onsdag kunngjorde finansminister Siv Jensen (Frp) justeringer i de omstridte nye reglene om skatt på fordeler vunnet i arbeid. Det er først og fremst terskelen for når personalrabatter skal utløse skatt, som ble hevet noe.

NHO registrerer større personalrabatt med tilfredshet, men er langt fra fornøyd med resten:

– Finansdepartementet kunne tatt med fly- og hotellbonus og skatten på tipsinntekt i justeringene. Det er fortsatt uklarheter om beregning av feriepenger og pensjon på tipsinntekt, Vi har spurt Finansdepartementet og Arbeids- og sosialdepartementet, men har ikke fått klare svar, sier næringspolitisk sjef Ole Michael Bjørndal i NHO Reiseliv.

På forhånd proteserterte både NHO sentralt og NHO Reiseliv høylytt mot regjeringens regelendring fra årsskiftet. Der ble bedriftene pålagt å rapportere og avgiftsberegne ulike ytelser, blant annet tipsinntekter i serveringsnæringen. Nå er NHO Reiselivs Bjørndal skuffet over at det bare var andre skatteområder som fikk endringer.

Rapportering

Tips har i prinsippet alltid vært skattbar inntekt, det var flytting av innberetningsplikten fra den enkelte mottager til bedriftene NHO mente ville gi næringslivet mye ekstraarbeid.

– Nå har vi spurt bedrifter som har innført ny ordning. Mange vurderer å forby tips. De mener de nye reglene utgjør et betydelig administrativt merarbeid. Fordeling av tipsinntekt mellom timeansatte, folk som tar enkeltvakter og de faste medvirker også kraftig til ekstraarbeid. Nå er det lavsesong, til sommeren med høysesong blir merarbeidet verre, sier Bjørndal.

Han og NHO mener fortsatt regelendringene var forhastet, med mange uklarheter.

Bjørndal mener bonuspoeng-endringen også rammer reiselivet.

– Når mange hotellbestillinger kommer gjennom tjenester som Booking.com og lignende, var bonusprogrammer bedriftenes eneste mulighet til å bygge opp kundelojalitet. Endringene rundt bonuspoeng og skatt var unødvendige, sier Ole Michael Bjørndal.

På vent

Forskriften fra januar påla også skatt på fribillettene til de ansatte i transportselskaper når verdien var over en viss grense. Problemet var blant annet hvordan verdien av fordelen skulle fastsettes.

Nå skyver finansminister Siv Jensen ikrafttredelsen fra januar til juli for å få tid til avklaringer. Transportselskaper har allerede utsatt – på egen hånd:

– Nei, NSB har ikke begynt med å beregne og skatteinnberette fribillettfordelen. Vi har nettopp ventet på avklaringer fra Jernbanedirektoratet om hvordan, sier pressetalsmann Åge-Christoffer Lundeby i NSB.

Leder Lars M. Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund er oppgitt:

– Jeg vet ikke hva regjering og skattemyndigheter nå holder på med. Men de har i alle fall trukket mye ressurser ut av bedriftene til forberedelser. For meg er det uklart hva som nå skal utredes videre, sier Johnsen.

Han ser helst at skattefritaket for fri- eller svært billige billetter for ansatte blir gjeninnført slik som før årsskiftet.

– For hvordan skal man egentlig vurdere verdien av fri reise for ansatte? For en Ruter-sjåfør i Oslo er den kanskje betydelig. Jeg vil tro det er begrenset hvor mye en bussjåfør i Sogn og Fjordane vil kjøre i eget selskap på fritiden, sier Lars M. Johnsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Med den fremgangen vi har nå, vil det ta over 200 år før kvinner og menn er økonomisk likestilt i verden
00:38
Publisert: