Etter at DN i fjor høst skrev om milliardene Tesla-eierne har fått i avgiftsfritak de siste årene og hvor mye bileierne i snitt tjener, konkluderte Ap med at dagens regime ikke kunne fortsette.

Daværende finanspolitisk talsperson, Marianne Marthinsen, sa at de dyreste Tesla-ene ikke burde subsidieres lengre. Hun fikk partiet med på at det ble satt et tak slik at en elbil som kostet 500.000 fikk fullt momsfritak, mens for eksempel en Tesla til en million da måtte avgiftsbelegges for halve beløpet.

– Trenger ikke mene det samme

Marianne Marthinsen i Arbeiderpartiet i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet 2018.
– Marianne Marthinsen i Arbeiderpartiet i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet 2018. (Foto: Gunnar Blöndal) Mer...

Det vil ikke nødvendigvis være Aps politikk nå, med Trond Giske som finanspolitisk talsperson.

– Mener du fortsatt at det bør være et tak på hvor stort momsfritak som skal gis?

– Jeg kommer ikke til å mene noe om det nå.

– Dere mente det i fjor?

– Ja, men vi trenger ikke mene det samme i år som i fjor. Nå kommer regjeringen med et forslag som ser på vekt istedenfor pris. Så får vi se på om det er veien å gå. Det er ikke verre enn det.

– En nedside

– Vi skal sette oss ned med regjeringens forslag nå. Det er en nedside med det ved at redusert subsidiering gir mindre teknologiutvikling. Det er ikke noen tvil om at teslaen har vært ledende på langdistansebatteri. Vi må finne balansen, sier Giske.

– Vil dere kutte firmabilfordelen slik regjeringen vil?

– Vi kommer ikke til å ta enkelttingene nå.

– Generelt: støtter dere innskrenkningene i elbilfordelene for de dyreste modellene?

– Vi har ikke konkludert med hva vi gjør på dette.

– Men i fjor hadde dere konkludert med at dere ville redusere fordelene?

– Jo, men jeg vet ikke om dere har snakket med miljøfraksjonen vår, Espen. De er avmålt til regjeringens forslag, sier Giske.(Vilkår)

Se politikerne prøve seg som finansminister
Prøv DNs finansministerspill du også i lenken under
01:08 Min
Publisert: