– Ingen i amerikansk politisk historie har ropt etter en politisk revolusjon. Jeg tror Bernies suksess og all vår suksess med kampanjen startet med omfanget av hans ideer og ambisjonen og styrken til plattformen han ga folket, sier amerikanske Claire Sandberg.

Hun var digital organiseringsdirektør i Sanders-kampanjen og sto bak organiseringen av flere hundre tusen frivillige som støttet den populære tidligere presidentkandidaten. Sanders stilte mot Hillary Clinton i kampen om å bli demokratenes kandidat i forrige presidentvalg i USA. 

Sandberg pleide å spøke med sitt team om at de dro dit Sanders ikke var. Mens senatoren fra Vermont dro ut for å møte velgere, skulle Sandberg organisere frivillige i hele landet.

Hentet av Rødt

Amerikanske Winnie Wong var med på å grunnlegge organisasjonen «The People for Bernie Sanders», en gruppe uten offisielle bånd til kampanjen som var med å skape stor entusiasme for senatoren. Gruppen blir kreditert for å ha funnet opp emneknaggen «Feel the Bern».

Det var partiet Rødt som tidligere i år fikk Wong og Sandberg til å komme til Norge. Deres kunnskap og digitale verktøy skal bli Rødts hemmelige våpen i det kommende stortingsvalget. 

– Jeg vet ikke nok om alle partiene til å si hvilket jeg støtter mest, men Rødt har mange verdier som er like som Bernie Sanders-bevegelsen, sier Wong.

Rødt-leder Bjørnar Moxnes er svært fornøyd med å ha fått de to til Norge. 

– Samarbeidet med Sanders-kampanjens rådgivere har vært veldig lærerikt. Særlig med tanke på hvordan man bruker engasjement på nett til å bygge en grasrotbevegelse av frivillige som driver ansikt til ansikt-valgkamp, sier han. 

– I tillegg til kampanjeråd har vi fått tilgang på digitale verktøy de brukte. Ett system for sms-utsending som de har tilpasset norske forhold for oss, og et system for å styre og overvåke aktiviteten vår på Facebook. De blir våre hemmelige våpen i kampen om sperregrensa, sier Moxnes. 

Tre lærepenger

Det var tre store ting Sandberg lærte av Sanders-kampanjens suksess:

  • Du må starte med store ideer. Folk bryr seg ikke og vil ikke bidra om ideen ikke er god nok.
  • Du må organisere.
  • Du må gi frivillige makten til å organisere seg selv.

Suksessen med bruk av frivillige er noe av det viktigste for Sandbergs del. Spesielt trekker hun frem at de lot de frivillige organisere seg selv og ta initiativ, noe det ikke er tradisjon for i USA.

– Vi skapte systemer som lot frivillige bidra fra hvor som helst i verden. De kunne lage arrangementer, som for eksempel å banke på dører eller ta ringerunder, så lenge de møtte visse kriterier. Slik kunne folk skape forbindelser med hverandre og komme i gang, sier Sandberg.

Alt ble koordinert med meldingstjenesten Slack. 

– Heller enn å ha hundrevis av kontorer i hele landet, så var Slack kontoret, sier hun. 

Tips til Norge

– Hvordan kan norske politikere bruke det dere har lært?

– Jeg tror det er viktig å snakke med alle. Bernie har som politiker et budskap som ikke var testet av meningsmålinger og han prøvde ikke å henvende seg til en begrenset del av velgerne, slik som Hillary Clinton, sier Sandberg. 

Sandberg understreker samtidig at Sanders tapte mot Clinton i kampen om å bli demokratenes presidentkandidat. Derfor er hun nå opptatt av å lære av andre suksessfulle politiske bevegelser.

– Det er viktig å ivareta folkets ønsker. Inngår man kompromisser, vil man komme i mye trøbbel, sier Wong. 

Begge er klare på at det ikke finnes kun ett triks som gjorde at de klarte å mobilisere så mange mennesker.

– Et råd for hvordan man skal skape engasjement, er at det ikke handler om teknologi, eller en valgkamptaktikk. Det handler om å samle folk, forteller Sandberg.

Berømt emneknagg

Wong sier at emneknaggen til hennes gruppe, #FeelTheBern, var helt avgjørende for Sanders' popularitet. 

– Jeg tror emneknaggen gjorde at Bernie ikke bare ble kjent i USA, men i hele verden. Sanders-kampanjen er berømt fordi kandidaten fikk så mye av sin popularitet gjennom nettet.

Winnie Wong var med å finne opp «Feel the Bern».
Winnie Wong var med å finne opp «Feel the Bern». (Foto: Aleksander Nordahl)

– Nå er han sett på som en progressiv politiker som kjemper for økonomisk likhet for arbeiderklassen i hele verden. Og det er i stor grad på grunn av emneknaggen og de frivillige grasrotkampanjene, sier Wong.

Wong var tidligere med i protestbevegelsen Occupy Wall Street, og understreker at det er derfra «People for Bernie» har sine røtter. Occupy Wall Street ble kjent i 2011 da gruppen demonstrerte i New York mot den amerikanske finansbransjen, den økonomiske krisen i USA og kommersiell innflytelse på amerikansk politikk.

Nå prøver andre amerikanske kampanjer å gjøre som Sanders-bevegelsen gjorde, ifølge Wong. Imidlertid tror hun ikke det vil være så lett.

– Det folk ikke skjønner er at Bernie hadde ikke gjort det så bra om han ikke var så autentisk. Hans ekthet gjorde at millioner av mennesker «felt the Bern».(Vilkår)