– Jeg mener vi burde hatt et bredt skolepolitisk forlik etter mønster fra barnehageforliket, sier han til Klassekampen.
Sist Ap styrte utdanningspolitikken var da Giske selv var utdannelsesminister i halvannet år i Stoltenbergs første regjering i år 2000. Det mener han er for dårlig.
– Vi er Norges største parti, og skole er kanskje den viktigste saken for fremtiden. Det holder ikke for et stort parti å ha hatt ansvar for området i bare 18 måneder av de siste 20 årene, sier Giske.
– En liten revolusjon
Han mener det bør være mulig for et bredt flertall å bli enig om hvordan lærerutdannelsen skal organiseres, og om å ansette flere lærere.
Inspirasjonen til forliket kommer fra barnehageforliket, der alle partiene på Stortinget gikk sammen om felles mål for barnehagene.
Giske sier barnehageforliket nå̊ har sikret 20 milliarder kroner mer i året til barnehagene.
– En tilsvarende sum for skoleområdet ville løst absolutt alle økonomiske utfordringer i skolen. Men selv halvparten hadde vært en liten revolusjon. En økning på mange milliarder er innenfor rekkevidde, mener Giske.(Vilkår)
-
Høyre etterligner journalistikk på Facebook
- SV håper Ap snur om nasjonale prøver
-
Koding er det nye realfaget
-
En god skole er nøkkelen
-
Barn trenger matte i barnehagen
-
– Jeg er vant til å bli snakket med som et individ, men der er du først og fremst noens datter eller søster
-
Omskriver historien om Kunnskapsløftet
-
Vi må ut av Pisa-fellen