– Dette viser at elbilpolitikken har gått inn i en ny fase, sier statssekretær Sveinung Rotevatn (V) i Klima- og miljødepartementet.

Siden 2010 har Norges befolkning økt med i overkant av 440.000 personer, mens diesel- og bensinbilparken bare har økt med 13.000 biler. I samme periode har elbilparken gått fra 2000 biler i 2010 – til 250.000 biler i dag.

For første gang siden 2010 går nå også dieselbilsalget nedover. I september var tre av fire solgte biler enten null- eller lavutslippsbiler. Dette viser tall fra Statens vegvesen og Statistisk sentralbyrå.

– Frem til nå har man sett at veldig mange kjøper en elbil som nummer to-bil, men den har kort rekkevidde og de har beholdt fossilbilen sin. Nå hører vi fra mange at de kjøper bare elbil, og det vises også i statistikken at det blir primærbilen for mange familier, sier Rotevatn.

Kostbar politikk

– Frykten har vært lenge at hvis man begynner å tulle med elbilfordelene, så vil utviklingen stoppe opp. Elbilpolitikken er ganske kostbar, men min politiske vurdering er at det er en pris som er vel verd å betale for å få resultatet vi nå ser, sier Rotevatn.

Elbilfordeler som fritak for engangsavgift og moms koster staten i form av reduserte inntekter.

Finansdepartementet har i forbindelse med statsbudsjettet beregnet skatteutgifter for elbiler på 7,7 milliarder kroner i 2018, men det er ikke hele kostnaden som følger med innfasing av elbiler, blant annet fordi de ikke betaler veibruksavgift.

Anslaget for skatteutgifter på ladbare hybrider, som også har gunstige vilkår, var på 2,2 milliarder kroner i 2018.

Statssekretær Sveinung Rotevatn i Klima- og miljødepartementet.
Statssekretær Sveinung Rotevatn i Klima- og miljødepartementet. (Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix)

– Kan man se for seg andre tiltak for å sementere utviklingen?

– Hvis du beholder politikken som i dag, vil utviklingen fortsette. Så kan man diskutere om det går raskt nok. Det er klart det ville gått enda raskere om man økte vrakpanten, eller gjorde bensin og diesel enda dyrere. Det er alltid mulig å skru på flere knapper. Men akkurat nå virker politikken veldig kraftig.

Regjeringen har et mål om at alle nye personbiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025.

– Det er en eksponentiell vekst i elbilmarkedet. Så hvis den fortsetter som nå, så er vi i mål i god tid før 2025, sier Rotevatn.

Vernet politikk

Dagens gunstige elbilregime er i regjeringserklæringen vernet frem til 2021.

– Hva med utover 2021?

– Da vil man ta en diskusjon. Men for min del tenker jeg at vi skal være uhyre forsiktige med å vri på det systemet her nå. Elbil er nok ennå ikke fullt ut konkurransedyktig med bensin og diesel hvis du likestiller dette her. Og jeg tror også at hvis du gir tydelige signaler om at du skal rulle tilbake fordeler, vil nok forbrukerne bli mer usikre igjen – vi ser det i andre land at utviklingen fortsatt går forferdelig tregt.

– Men staten taper masse penger?

– Staten taper masse inntekter. Men vi er tross alt en borgerlig regjering, så jeg vet ikke om vi skal se på det som det største problemet i verden, sier Rotevatn.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.