Etter det DN kjenner til fra kilder i forhandlingene, har tautrekkingen pågått helt inn i helgen. Frp har avvist å gi seg for KrF-kravet.

Søndag ble det kjent at partienes landsstyremøter som til sist skal godkjenne ny regjeringsplattform, er utsatt fra mandag til ut i kommende uke. Polkrangelen kan ha bidratt til forsinkelsen.

Penger og prinsipper

Måteholdsorganisasjonene på rusfeltet, vinimportørene og LO-forbundet Handel og Kontor har nå rykket ut med støtte til KrFs synspunkt om å utvide Vinmonopolets enerett til flyplassene.

De mener lovfestet monopol overalt er nødvendig for å sikre selve polordningen på lengre sikt. Full enerett ser de som gunstig mot rusproblemer og for folkehelsen. Det er tidskritisk å starte arbeidet med ny lov nå, heter det i en uttalelse fra paraplyorganisasjonen Actis.

Frp misliker monopol generelt, men er særlig bekymret for inntektsbortfall for flyplassene hvis Vinmonopolet får utvidet enerett.

I dag er det det norsk-tysk-eide selskapet Travel Retail Norway (TRN) som driver taxfree-salget på Gardermoen og flertallet større flyplasser for øvrig. Dette gir den statlige flyplassdriveren Avinor milliardinntekt, som kryssubsidierer mindre flyplasser.

– En stor utredning reiser tvil om denne inntekten kan opprettholdes dersom Vinmonopolet overtar. Dette kunne i tillegg bli en katastrofe for private Torp flyplass og for Haugesund, sier Frp-stortingsrepresentant og samferdselspolitiker Morten Stordalen til DN.

Han er derfor svært skeptisk til ny og lovfestet full enerett for polet. Om polet eller et datterselskap opprettet for anledningen, får konkurrere om en ny kontrakt når TRNs kontrakt løper ut i 2022, er langt mindre problematisk for Frp.

Partiet har dessuten en viss frykt for at EØS-kontrollorganet Esa kan reise spørsmål ved om regler for fri konkurranse er brutt hvis Vinmonopolet gis en utvidet enerett.

Kan gå

– Etter min oppfatning er det nokså EØS-nøytralt hva man gjør, sier professor Finn Arnesen til DN.

Jusprofessoren med EØS-rett som spesialitet ser ikke på stående fot at det kreves særlige begrunnelser etter EU/EØS-retten for å etablere et fullt monopol.

– Men det må sikres at en slik enhet ikke opptrer diskriminerende mot leverandører den kjøper fra. Det må være ens regler for hva som havner i hyllene, sier han.

Motsatt ser Arnesen heller ikke spesielle problemer vis-à-vis EU-retten ved å opprettholde dagens taxfree-ordning.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Å begjære noen konkurs kan koste deg 50.000
Konkursadvokat Knut Ro forklarer hva som skjer når noen går konkurs.
03:20
Publisert: